‘s Rijks ict-dienstverlener Logius heeft een app ontwikkeld waarmee je iemand helpt bij de installatie van de veelgebruikte DigiD-app op een smartphone zonder near-field communication (nfc). Met de hulp-app scan je eenmalig het identiteitsbewijs van de andere persoon en wordt deze informatie toegevoegd aan de DigiD-app op het nfc-loze toestel van deze persoon.
De DigiD-app wordt gebruikt voor toegang tot websites van organisaties die privacygevoelige informatie beheren. Voordat je deze app kunt inzetten, moet je eenmalig je identiteitsbewijs scannen met behulp van nfc. Daarbij houd je je id-bewijs in de buurt van de smartphone. Sommige mensen hebben een mobieltje zonder nfc-lezer, waardoor het scannen niet werkt en ze de DigiD-app niet kunnen gebruiken.
Beveiligde verbinding
Eigenaren van een smartphone zonder nfc-lezer kunnen vanaf nu een beroep doen op iemand die wel beschikt over een telefoon met nfc-lezer. Hij of zij installeert de hulp-app en kan daarmee het identiteitsbewijs van de ander scannen, zonder zelf te hoeven inloggen of gegevens lokaal op te slaan. Het gescande id-bewijs wordt vervolgens via een beveiligde verbinding toegevoegd aan de DigiD-app van de persoon die geen nfc-lezer heeft.
Het belang van de DigiD-app is de afgelopen tijd toegenomen. Bij steeds meer organisaties kun je enkel inloggen via deze app en dus niet meer door je gebruikersnaam en wachtwoord in te voeren. Dit gebeurt voornamelijk uit privacy-overwegingen. Om de veiligheid en privacy van de DigiD-app te waarborgen, is een eenmalige controle van paspoort, rijbewijs of id-kaart nodig. Dit vormde tot nu een probleem bij mobieltjes waarop geen nfc-lezer.