Gemeente Amsterdam mag parkeerders om hun autokenteken vragen en deze gegevens controleren, opslaan en verwerken. Hoewel dit een inbreuk op Europees privacyrecht is, wordt de maatregel gerechtvaardigd via de lokale parkeerverordening. Dat oordeelt de Hoge Raad. Stichting Privacy First, die de zaak aanspande, stapt naar het Europees Hof in Straatsburg.
Sinds juli 2013 moeten automobilisten die hun auto in Amsterdam aan de straat parkeren, het kenteken opgeven via de parkeerautomaat of mobiele telefoon. Dit gebeurt overigens in veel steden. Een scanauto controleert per voertuig of de parkeerbelasting is voldaan. De gescande gegevens worden versleuteld bewaard en pas ontsleuteld als blijkt dat het parkeergeld niet is betaald. De heffingsambtenaar kan dan via de RDW de persoonsgegevens van de kentekenhouder opvragen en een naheffing opleggen.
Strijdig met Europese privacyregels
Stichting Privacy First vindt dit parkeersysteem strijdig met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) en dan voornamelijk het recht op eerbiediging van privéleven (artikel 8). Voorzitter Bas Filippini stapte naar de rechter in Amsterdam en, toen deze hem in het ongelijk stelde, ging hij in hoger beroep en later in cassatie bij de Hoge Raad. Dat is de hoogste rechtsprekende instantie in Nederland.
De Hoge Raad oordeelt dat het Amsterdamse parkeersysteem van systematisch verzamelen, vastleggen, bewerken, bewaren en gebruiken van gegevens inderdaad inbreuk vormt op het recht op privacy. Toch is het systeem volgens de Raad gerechtvaardigd, doordat de Amsterdamse parkeerverordening en de Gemeentewet melden dat parkeerders hun kenteken moeten opgeven, is het idee.
Privacywaarborgen
Privacy First is het niet eens met de uitspraak van de Hoge Raad en stapt nu naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg. De stichting vindt dat de wettelijke basis van de lokale parkeerverordening geen privacywaarborgen bevat, zoals het EVRM vereist. ‘Het gebrek aan wettelijke privacywaarborgen bij kentekenparkeren wordt door de Hoge Raad geheel niet getoetst.’
Volgens de privacyclub weigert de Hoge Raad ook inhoudelijke uitspraken te doen, bijvoorbeeld over het recht op anonieme of contante betaling en over de inzet van scanauto’s voor andere doelen dan controle op kentekenparkeren.
Dus de Hoge Raad oordeelt dat inderdaad de privacy geschonden wordt maar is van mening dat dit niet erg is als daarmee de automobilist gecriminaliseerd kan worden via een parkeerverordening die onvoldoende waarborgen biedt voor de privacy. Iemand geïnteresseerd in kentekenplaten die geregistreerd staan op naam van een postbus BV?