Chemiebedrijf AkzoNobel maakt ook de komende tijd gebruik van de netwerk- en consultancydiensten van Orange Business Services. De bestaande overeenkomst werd verlengd en fors uitgebreid. Dat meldt Dirk van der Heijden, directeur Global IT Operations bij AkzoNobel aan Computable.
De diensten die Orange levert, stellen AkzoNobel in staat om alle ruim 125 bedrijfsonderdelen wereldwijd onderling te verbinden en centraal te beheren. Het gaat onder meer om de ontwikkeling van een software-defined wide-area network (sd-wan) en modernisering en integratie van lokale netwerken (lan). Laatstgenoemde zijn nu zeer uiteenlopend en vaak verouderd, wat efficiënt beheer onmogelijk maakt, aldus Van der Heijden. Hij schat dat de transformatie drie jaar in beslag neemt.
Transformatie
‘AkzoNobel heeft Orange geselecteerd als key partner voor het global network’, vertelt de directeur. ‘Het contract gaat niet alleen om het beheer, maar heeft ook een forse transformatiecomponent.’
Van der Heijden vertelt dat het chemiebedrijf momenteel een cloudstrategie ontwikkelt en dat Orange daarbij een rol kan spelen. Sinds een jaar of drie zijn enkele nieuwe applicaties in Microsoft Azure en Amazon Web Services (AWS) geplaatst en dat bevalt zo goed dat AkzoNobel kijkt naar verdere mogelijkheden. Er is nog niet besloten hoe en wat.
Uitbreiding
Orange Business Services heeft AkzoNobel al vijftien jaar als klant. De dienstverlening wordt uitgebreid ten opzichte van het lopende contract. Zo richt de dienstverlener voor AkzoNobel een zogeheten Cyber SOC in. In dit security operations center controleren specialisten de end-to-end-beveiliging van de it en de operationele technologie (ot). Dit gebeurt deels op locatie bij het chemiebedrijf en deels bij Orange.
Ook verzorgt de dienstverlener voor het eerst het geïntegreerd beheer van diensten en technologieën die AkzoNobel bij lokale telecom- en netwerkleveranciers afneemt. In het jargon heet dit multisourcing service integration (msi). Orange gaat de multinational bovendien ondersteunen bij modernisering en centralisering van de operationele technologie die op de diverse productielocaties beschikbaar is. Ten slotte levert de van oorsprong Franse dienstverlener aan het chemieconcern ook consultancy voor data-analyse.
Eerder had AkzoNobel de vernieuwing en het beheer van zijn lokale netwerkinfrastructuur ondergebracht bij DXC Technology.
14.000 thuiswerkers
Een voordeel van cloud computing is de schaalbaarheid en dat heeft AkzoNobel de afgelopen weken gemist, aldus Van der Heijden. ‘Binnen enkele weken moesten we onze Skype-infrastructuur en vpn-connecties enorm opschalen in verband met de coronacrisis. In januari werkten ongeveer 2.500 medewerkers vanuit huis en nu zijn dat er 14.000. Je ziet dat je zonder de cloud toch beperkt bent in je contract.’ Hij vertelt dat AkzoNobel dat heeft kunnen oplossen door in het netwerkdomein meer gebruik te maken van de cloud, bijvoorbeeld via een Citrix-omgeving.