Ict’ers die aan de slag willen bij een helpdesk, kunnen vrijwel direct beginnen. Door de coronacrisis is in deze branche volop vraag naar personeel. Dat meldt het UWV. De uitkeringsinstantie brengt in kaart in welke branches er veel en in welke sectoren er minder werk is.
Ict-helpdesks zijn op dit moment erg gewild, omdat veel mensen thuiswerken en er hierdoor veel vraag is naar extra ondersteuning. Het UWV signaleert binnen deze sector dan ook veel drukte en tekort aan mankracht.
Ook is er extra vraag naar het livestreamen van video’s waar ict-kennis voor nodig is. Het gaat hierbij met name om video’s ten behoeve van online-onderwijs, of uitvaarten die online zijn bij te wonen. Verder stelt de uitkeringsinstantie vast dat sommige bedrijven juist nu aan de slag willen met hun software(ontwikkeling) en deze zelfs sneller willen implementeren.
Gedetacheerden en junior ict’ers verliezers in crisis
Er zijn echter ook ict’ers die het in deze tijden zwaar hebben. Zo worden contracten met gedetacheerden opgezegd en komen junior en omgeschoolde ict’ers niet aan de bak. Ook liggen veel softwareontwikkelingstrajecten in tal van sectoren deels stil. Tot slot is er ook minder werk voor ict’ers die werkzaam zijn als opleider: opleidingen worden namelijk deels online gegeven of zijn geschrapt.
Inventarisatie UWV
UWV brengt in kaart in welke sectoren er op dit moment sprake is van een tekort aan personeel en in welke sectoren mensen vanwege het coronavirus niet of minder kunnen werken. Daarmee hoopt UWV iets meer houvast te bieden in deze turbulente tijden. Het overzicht is gebaseerd op een eerste inventarisatie onder werkgevers(organisaties). UWV volgt de ontwikkelingen op de voet en blijft het overzicht de komende tijd updaten.