De Koreaanse autobouwer Hyundai heeft details onthuld over zijn nieuwe concept car Prophecy. De elektrische vierdeurs-coupé zit tjokvol elektronica en snufjes en werd getekend door de Belg Luc Donckerwolke. De auto is de voorbode van een stroomkuur die Hyundai aan 44 nieuwe modellen wil geven.
De Hyundai Prophecy is geïnspireerd op oldtimers uit de jaren twintig en dertig die opvallen door hun coupé-achtige ontwerp, maar aan de buitenkant laat vermoeden dat het om een wagen uit de eenentwintigste eeuw gaat, onder meer door het veelvuldig gebruik van led-pixels in de koplampen, achterlichten en spoiler.
De aerodynamische vormgeving van de Prophecy is gebaseerd op Hyundai’s nieuwe designfilosofie Sensuous Sportiness en zorgt voor een lage luchtweerstand die gunstig is voor een elektrisch aangedreven auto. Een van de kenmerken van de Prophecy zijn de twee joysticks die zich links en rechts van de bestuurder bevinden en het stuurwiel vervangen, net zoals bij een jachtvliegtuig. Op die manier is de auto intuïtiever te bedienen en te rijden, zegt Hyundai. Een joystick zit in het portierpaneel, de andere bevindt zich op de middenconsole. De bestuurder kan de auto zo bedienen vanuit een comfortabele positie. Met knoppen op de joysticks zijn tal van functies te activeren.
Jachtvliegtuig
Het infotainmentsysteem is geïntegreerd in een gigantisch scherm dat zich over bijna het volledige dashboard uitstrekt. Als de Prophecy niet rijdt, is de relax-modus in te schakelen. Het interieur verandert dan in een soort ontspanningsruimte, waarbij de inzittenden meer visuele vrijheid ervaren. Zij kijken dan uit op een vleugelvormig dashboard en een grote horizontale display die zich uitstrekt tussen de voorruitstijlen. In deze modus is het dashboard ook gekanteld, waardoor er een groter interieur ontstaat waarin de inzittenden kunnen genieten van de beelden op de grote display.
Hyundai heeft al verschillende elektrische voertuigen in portfolio, maar staat nog maar aan het begin van een echte stroomkuur. De komende jaren komen liefst 44 geëlektrificeerde modellen op de markt. Tussen nu en 2025 pompt het bedrijf zo’n vijftig miljard euro in de ontwikkeling van nieuwe technologieën.