Connectis, een Rotterdamse specialist in identity & access management (iam), is overgenomen door de Noorse branchegenoot Signicat. Door de combinatie ontstaat er naar eigen zeggen een uitgebreid platform voor digitale identiteiten in Europa. In Nederland is de Rabobank een voorname klant.
De markt voor identiteitsverificatie wordt door onderzoeksbureau Goode Intelligence voor 2024 geraamd op vijftien miljard dollar. Beide bedrijven hopen door hun krachten te bundelen op een groeiend aandeel in deze markt.
Connectis levert veilige online-oplossingen voor identificatie, authenticatie en autorisatie. Klanten zijn organisaties in de publieke sector, de zorg, verzekeringsbranche en financiële dienstverlening. Binnen een partnerschap met het ministerie van Binnenlandse Zaken wordt We-ID geleverd, een gestandaardiseerd inlogsysteem op basis van e-ID. Er werken 52 man bij het Rotterdamse bedrijf.
Nordic Capital nam Signicat een jaar geleden over met de ambitie het bedrijf uit Trondheim flink in Europa te laten groeien. Software-investeerder Viking Venture is minderheidsinvesteerder in Signicat. SIDN en Stichting 2050, de voormalige aandeelhouders van Connectis, hebben geïnvesteerd in de nieuwe gezamenlijke organisatie. Jeroen de Bruijn, voorheen algemeen directeur van Connectis, wordt algemeen directeur van de nieuwe Benelux-organisatie.
Bij Signicat werken ruim honderd man; het bedrijf is ook in Nederland actief en bedient onder andere de Rabobank. Samen hebben zij de iam-oplossing Rabo eBusiness opgezet waarmee bedrijven met hun klanten veilig kunnen communiceren.