Ondanks een verduizendvoudiging van het aantal bezoekers heeft de website van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) de coronastorm tot nog toe doorstaan. Ook de massale overgang naar thuiswerken leverde geen problemen op. De onderliggende it-systemen bleken crisisbestendig.
Het RIVM, dat een cruciale rol vervult bij de aanpak van het coronavirus, beleeft zoals incidentmanager Steven Heuft dat stelt ‘spannende tijden’. Heuft, bij systeemproblemen het eerste aanspreekpunt, maakt momenteel ’tropenuren’. De verantwoordelijkheid is groot want op de rekenmodellen die op ‘zijn’ servers draaien baseert de overheid het beleid.
Via Linkit werd Heuft een jaar geleden bij SSC-Campus gedetacheerd, een job die momenteel het uiterste vergt. SSC-Campus is de ict-leverancier voor kennis- en onderzoeksinstituten binnen de overheid, waaronder het RIVM. Heuft had niet kunnen bevroeden ooit nog eens zo’n enerverende functie te vervullen. De rekenmodellen worden met enorme hoeveelheden data gevoed. Daarmee moeten ze voorspellingen doen over de verspreiding van het coronavirus, het aantal verwachte zieken op de intensive care en de verspreidingsgraad. Die data worden vervolgens met andere onderzoekers over de hele wereld gedeeld. Volgens Heuft heeft dat ook effect op het beleid van andere landen.
Opschalen
De SSC-Campus draait op een combinatie van cloud en on premise. Het opschalen verliep zonder grote problemen. Heuft: ‘In het begin hadden we serieuze twijfels of we wel voldoende capaciteit beschikbaar zouden hebben om iedereen vanuit huis aan het werk te houden. We hebben bijvoorbeeld een overzicht gemaakt van de meest belangrijke personen die voorrang moesten krijgen bij vragen en problemen, zodat de continuïteit geborgd blijft.’
De ploeg waarvan Heuft deel uitmaakt, werkt hecht samen. ‘De teamgeest hier is fantastisch. We beseffen echt dat het werk dat we hier doen voor heel Nederland is. En dat maakt het toch wezenlijk anders,’ zegt hij in een interview met het detacheringsbedrijf Linkit.