IBM gaat gezondheidsinstituten, overheden en academische organisaties vanaf vandaag wereldwijd gratis toegang geven tot Watson Assistant for Citizens en dat voor minstens negentig dagen. De instanties kunnen het ai-platform inzetten voor een heldere communicatie rond het Covid-19-virus.
Watson moet in de eerste plaats instanties helpen om beter en efficiënter te kunnen communiceren rondom Covid-19. De virtuele agent maakt gebruikt van ai-technologie zoals natural language processing om algemene vragen over het virus te begrijpen en erop te reageren. Daardoor kunnen burgers sneller betrouwbare informatie over Covid-19 ontvangen, zowel online en telefonisch. Denk aan informatie van de gezondheidsdiensten, lokaal nieuws en links naar informatie rond het sluiten van scholen of documenten van overheden.
Er zijn al concrete cases uitgerold. Zo implementeerde de faculteit medische wetenschappen van de University of Arkansas een virtuele agent die burgers snel informeert over testen, symptomen en ander nieuws. De informatie wordt automatisch naar een mobiele Covid-19-triagekliniek gestuurd om de responstijd te versnellen. De gemiddelde registratietijd van gebruikers van de assistent verminderde met vijftig procent.
De overheid van Andalusië zette dan weer een virtuele agent in om vragen van burgers over corona te beantwoorden via een app en website. Die ontving gemiddeld meer dan 260.000 telefoontjes per dag. Watson Assistant was het eerste contactpunt om te helpen bij het beantwoorden en beheren van de vragen.
Big Blue levert de service momenteel in de VS, Tsjechië, Griekenland, Polen, Spanje en het VK. Watson Assistant for Citizens wordt de komende tijd opgeschaald als hulp voor steden, overheden en gezondheidsinstellingen die onder grote druk staan om de massale toename aan vragen te kunnen beantwoorden.