Invoering van een unieke alias voor elk Nederlands betaalrekeningnummer kost liefst een miljard euro. Dat is veel meer dan het oplevert. Het zou weliswaar het overstappen naar een andere bank gemakkelijker maken, maar tegenover de kosten staat nog niet de helft van de baten. Over tien jaar gerekend bedragen deze amper een half miljard euro.
Dit blijkt uit onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB). Minister Wopke Hoekstra (Financiën) had de toezichthouder gevraagd eens te becijferen hoeveel zo’n operatie kost. Vanuit de maatschappij en de politiek was de wens geuit om de overstapdrempels te verlagen.
Een alias kan gekoppeld worden aan een betaalrekeningnummer (IBAN). Bij een overstap naar een andere bank verandert het onderliggende nummer maar blijft de alias gelijk. Dat zou de administratieve rompslomp van het overstappen verkleinen. Voorwaarde is wel dat iedereen de alias gebruikt. Daarom is het nodig het gebruik via wetgeving af te dwingen. Maar volgens DNB werkt een systeem met aliassen niet goed als Nederland het als enige zou invoeren.
Europees
De centrale bank wil nog wel onderzoeken of de verhouding tussen kosten en baten gunstiger uitvalt als het systeem op Europees niveau wordt ingevoerd en ook voor andere toepassingen dan betalingsverkeer kan worden ingezet. Daarnaast kunnen de banken hun Overstapservice verder verbeteren.
Minister Hoekstra laat in een reactie weten dat hij zich in Europees verband blijft inzetten voor regelgeving die het makkelijker maakt om van bank te wisselen. Dat bevordert de concurrentie en komt de keuzevrijheid van consumenten ten goede.
Overigens zijn bestaande aliassen niet geschikt voor grootschalig gebruik in het betalingsverkeer. Zo zijn e-mailadressen en telefoonnummers ‘niet zelfcontroleerbaar’. Hierdoor kunnen typefouten tot een verkeerde betaling leiden. Zelfcontroleerbaarheid betekent dat burgers en bedrijven zelf kunnen controleren of de alias geldig is. E-mailadressen en telefoonnummers zijn ook onvoldoende stabiel: consumenten en bedrijven kunnen van telefoonnummer of e-mailadres veranderen.
Veel extra inspanning wat weinig oplevert. Je zal zelf ook administratie hiervan bij moeten houden. Fouten liggen niet eens meer op de loer, maar zitten reeds op de schouder van de klant. En ook de naamchecktechnologie help je zo om zeep. NIET doen dus!
Nederland heeft het issue wel deels aan zichzelf te danken.
Bij de introductie van IBAN in Nederland had de DNB er voor kunnen kiezen om de banknaam geen onderdeel uit te laten maken van het BBAN, (de tekens na NLxx), maar het deel na die eerste 4 tekens al een ‘Nederlands bank nummer alias’ te laten zijn.
Die keuze is toen niet gemaakt.