De zeer snelle opmars van het coronavirus zorgt ervoor dat bedrijven wereldwijd zich buigen over het thuiswerkvraagstuk. In zekere zin is deze crisis een eyeopener voor bedrijven: Nederland wordt gedwongen na te denken over andere manieren van werken, en dan het liefst zo flexibel mogelijk.
Bedrijven die thuiswerken eerder afhielden uit angst dat medewerkers zich minder betrokken zouden voelen bij het bedrijf of thuis minder aan hun werk toe zouden komen, stappen nu gelijk over om de bedrijfscontinuïteit te kunnen waarborgen. Voor heel veel bedrijven werkt dat goed, mits de thuiswerkoplossing maar op de juiste manier is ingericht.
Niet tijdelijk
De toename van thuiswerken is niet tijdelijk. Nu veel bedrijven de voordelen van thuiswerken inzien en niet meer vrezen voor eventuele negatieve gevolgen op de effectiviteit van werknemers, is het tijd om te kijken naar duurzame, it-vriendelijke en kostenefficiënte oplossingen op de lange termijn waarbij gebruikers naar wens zijn op en af te schalen.
Om thuiswerken voor gebruikers mogelijk te maken, maken bedrijven vaak de keuze tussen het werken met een vpn (virtual private network) of een vdi (virtual desktop infrastructure). Voor beide oplossingen zijn voor- en tegenargumenten te bedenken, maar zeker nu bedrijven op zoek zijn naar een snelle oplossingen voor een ongepland (en vaak talrijk) aantal thuiswerkers, steekt vdi daar in veel gevallen met kop en schouders bovenuit.
Wanneer een groot aantal gebruikers plotseling gebruik wil maken van een vpn, waarmee gebruikers met hun eigen apparaat met eigen software inloggen op het bedrijfsnetwerk, kan dat negatieve gevolgen hebben voor de bereikbaarheid van dat netwerk. Bovendien moet de benodigde software per apparaat geïnstalleerd en geüpdatet worden – iets wat in tijden van honderd procent thuiswerken voor it een onmogelijke klus oplevert en bovendien in de kosten loopt met het aantal benodigde licenties. Wanneer gebruik wordt gemaakt van een vdi, loggen gebruikers met hun eigen device in op een virtuele desktop interface, die zich boven op het datacenter bevindt. Zo loggen gebruikers allemaal in op dezelfde omgeving, en hebben ze allemaal dezelfde toegang tot dezelfde applicaties, die centraal zijn te beheren en updaten.
Voordeel vdi
Een groot voordeel van zo’n vdi is de snelle schaalbaarheid van de oplossing: er hoeven geen extra devices klaargemaakt te worden voor gebruik, want medewerkers kunnen allemaal op het device van hun keuze via hun browser inloggen op de online-omgeving. Een gebruiker die normaal gesproken op kantoor op een desktop werkt, kan thuis op zijn laptop bij exact dezelfde software die hij op kantoor ook dagelijks gebruikt. De gebruiker merkt daarbij geen verschil tussen zijn device thuis en het apparaat dat hij normaal gesproken achter zijn bureau zou opstarten.
Voor veel bedrijven hoeft het implementeren van zo’n thuiswerkoplossing geen hogere wiskunde te zijn – vaak is de digitale fundering hiervoor al aanwezig. Bedrijven die met Office 365 werken, kunnen hun medewerkers met Windows Virtual Desktop centraal laten werken in de cloud. Daar kan vervolgens een workspace-management-oplossing op worden aangesloten, die medewerkers voorziet van een gebruiksvriendelijke interface en it één overzichtelijke omgeving biedt waar applicaties, zowel legacy als cloud-based, centraal toegevoegd, beheerd en geüpdatet kunnen worden. Op die manier ondervinden gebruikers geen connectiviteitsproblemen zoals die zich bij een vpn wel voor zouden kunnen doen (want de lokale rekenkracht van hun eigen device wordt ingezet) terwijl ze wel bij al hun benodigde applicaties kunnen. Bovendien is deze oplossing zeer kosteneffectief, want het aansluiten van nieuwe gebruikers is pay-per-use op abonnementsbasis. Bedrijven betalen tijdelijk meer voor het aansluiten van meer medewerkers, terwijl ze net zo makkelijk afschakelen wanneer een deel van de medewerkers weer op kantoor aanwezig is.
De allergrootste hindernis – werken mijn medewerkers thuis even efficiënt als op kantoor? – is door de Covid-19-uitbraak door de meeste bedrijven uit nood al genomen. Nu ook de technische en financiële aspecten geen hindernis meer lijken te zijn, wil ik tegen alle bedrijven zeggen: waar wacht je nog op? Houd medewerkers veilig en gezond door ze thuis de mogelijkheden te geven die ze anders op kantoor ook zouden hebben, en zorg zo dat ook jouw organisatie deze crisis uiteindelijk weer te boven komt.
Nico Zieck, senior it-architect bij Liquit