De vraag naar ict-producten en -diensten neemt de komende maanden af, waardoor Nederlandse techbedrijven op termijn steun vanuit de overheid nodig hebben. Dat blijkt uit een rondgang door belangenvereniging NLdigital.
Vier van elke vijf ict-bedrijven zien dat klanten opdrachten uitstellen, annuleren of betalingen opschorten vanwege de coronacrisis. Ruim zeventig procent verwacht de komende maanden inkomsten mis te lopen, doordat nieuwe opdrachten uitblijven en huidige klanten in financiële problemen komen.
Andere bedrijven zagen hun business juist flink toenemen, bijvoorbeeld doordat ze thuiswerkplekken inrichten of andere remote-diensten aanbieden. Voor hen is de afgelopen tijd de vraag naar ict-producten nog wel toegenomen, maar dit is van tijdelijke aard, duidt directeur Lotte de Bruijn van NLdigital. ‘Door de economische impact van de coronacrisis zal ook in onze sector de vraag afnemen.’
Overheidssteun
Een ruime meerderheid van de techbedrijven verwacht op termijn overheidssteun nodig te hebben om ontslagen en faillissement af te wenden. Twee derde van de ondernemingen denkt daarbij aan hulp om de salarissen door te betalen. Bijna zestig procent ziet de oplossing in belastinguitstel en ruim een derde zou zijn gebaat bij snelle tenders of publieke projecten. Sommige ict-bedrijven klagen dat overheidsopdrachten zijn gestopt of onderhands worden gegund.
Ook ict-ondernemingen hebben te maken met de overheidsmaatregelen ter beperking van de verspreiding van het coronavirus. Zo mogen medewerkers vaak niet meer bij klanten op locatie werken. Bijna alle bedrijven hebben thuiswerkmogelijkheden geregeld. Uit de inventarisatie blijkt dat veel ict-bedrijven verwachten dat de overheidsmaatregelen niet lang gelden. Rond de tien procent denkt hiervan over drie maanden nog last te hebben.
Continuïteit
Op dit moment is de continuïteit van de dienstverlening bij de meeste ondernemingen in de sector niet in gevaar. Bedrijven hebben ‘nauwelijks last van uitval van personeel door ziekte of vanwege mantelzorg’, aldus de belangenorganisatie. Ze schatten in dat minimaal zes op elke tien werknemers nodig is om klanten en cruciale processen overeind te houden in het geval van meer uitval of strengere maatregelen.
Bedrijven zijn creatief en in (Semi)-overheidsculturen weten wij dat te waarderen.
Besef dat onze tijd nu in andere dingen gaat zitten, maar dat wij nieuwe verbindingen maken met prachtige partijen.
Ons valt met name op dat dit kleine ondernemers zijn die het moeilijk hebben.
Muv bedrijven als ASML, zie ik helaas veel grote top ICT organisaties schitteren door afwezigheid.
Ook als je oproepen doet, krijg je daar geen gehoor of helaas kunnen wij dat niet doen reacties.
In de nazorg is ook behoefte aan extra ict middelen, dit kan variëren van een tablet met de juiste software, danwel een wearable waarmee een zorgverlener en client de basale levensbehoefte GLOBAAL kan monitoren, naast de officiële goedkeurde apparatuur op dit vlak (monitoren op afstand). Werk aan dergelijke initiatieven en kijk hoe je creatief en betrouwbaar kunt bijdragen aan de zorg. Dan help je je medemens en op lange termijn ook je zelf.
Gratis hoeft niet voor niks te zijn!
En geef die hardwerkende medewerker bijv. een corona watch met een zorgheld hartje erop….Hoe klein het ook lijkt, het draagt bij.
De ware ondernemers laten zich nu zien in deze tijden….en hoe moeilijk zij het hebben….zij verblijden ons, terwijl zij eigenlijk lijden….
Hoop dat de grotere partijen eens laten horen wat zij kunnen doen voor de economie en zorg in ons land.
Investeer in je toekomst door nu te schenken, creëer je toekomstig marktaandeel.
#Oproep voor de zorg