Een landelijk leveranciersoverleg om in deze crisistijd ziekenhuizen wat betreft it-infrastructuur zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Dit is volgens Eric van Kooten, directeur van epd-leverancier Nexus, essentieel na alle ophef rondom het verplicht invoeren van 2Twnty4-software in ziekenhuizen om de ic-capaciteit in kaart te brengen.
Buiten het landelijke overleg dat nu plaatsvindt, moet er een structureel overleg zijn tussen de grote it-leveranciers die actief zijn binnen de zorg en het ministerie van Volksgezondheid. Van Kooten: ‘Er komen verschillende verzoeken om data- en beelduitwisseling te faciliteren. Dit moeten we als leverancier borgen en er moet een breder plan komen om elkaar te ondersteunen. In mijn optiek moet VWS hierin de leiding nemen.’
Met betrekking tot de verplichte implementatie van 2Twnty4-software binnen ziekenhuizen, geeft Van Kooten aan dat er geen communicatie is geweest met epd-leveranciers. ‘In het weekend zijn we gebeld met het verzoek om ziekenhuizen aan te sluiten, omdat het een verplichting is. We hebben dit zo snel mogelijk gefaciliteerd.’ De Nexus-directeur mist wel coördinatie wat betreft deze verplichte implementatie en heeft dit ook al bij VWS aangekaart. Een landelijke leveranciersoverleg is volgens hem essentieel om zaken al deze beter te borgen.
Inhoudelijk geeft Van Kooten aan dat er wat capaciteit betreft vanzelfsprekend niet alleen naar de bedcapaciteit moet worden gekeken, maar ook of er voldoende personeel en apparatuur aanwezig is om die bedden te bemannen. Hij verwacht dat gisteravond tijdens het crisisoverleg, en wellicht vandaag nog, onderzocht is of de ‘vrije bedden’ ook echt beschikbaar zijn. ‘Ik heb er vraagtekens bij. Vanuit Nexus kunnen we alle systemen faciliteren, ziekenhuizen moeten nu zelf aangeven wat er qua it moet gebeuren. Kortom, het vraagstuk ligt bij de ziekenhuizen in plaats van wat de leverancier technisch kan.’
Standaardisatie
Van Kooten benadrukt dat een en ander tijdens een volgende crisis meer gestructureerd kan verlopen als er binnen de zorg meer gestandaardiseerd is. ‘We moeten vaart zetten wat betreft standaardisatie zodat niet alleen technisch het bericht heen en weer kan, maar de ontvangende partij ook begrijpt wat het bericht inhoudt. Uiteraard hadden we dit al voor de crisis moeten doen.’ De directeur merkt dat automatisering tijdens een crisis een uitdaging is, omdat zorgverleners nu wel iets anders aan hun hoofd hebben.
De tijd na de crisis noemt hij ook interessant. Hij geeft aan dat er nagedacht moet worden over wat er qua it nodig is na de pandemie. ‘Ik verwacht een toeloop bij de patiëntenpoort, gezien veel operaties zijn uitgesteld. Leveranciers kunnen dan bijdragen wat betreft de digitale communicatie en triage richting patiënten.’