Nederlandse marketeers lopen voorop in de adoptie van nieuwe marketingtools. Helaas worden de nieuwe assets vervolgens niet optimaal inzetten. De it-investering wordt dus niet optimaal benut. Dit komt vooral doordat marketeers met traditionele systemen moeten werken die de nodige uitdagingen met zich meebrengen.
Dat blijkt uit het rapport ‘Not Another State of Marketing’ van HubSpot, waarbij 3.400 marketeers wereldwijd zijn ondervraagd over hun strategieën en visie voor 2020 en het budget en de tools die ze daarvoor tot hun beschikking hebben.
Nederlandse marketeers verkennen volop nieuwe strategieën om bijvoorbeeld hun publiek op nieuwe manieren te bereiken. Zo maakt een kleine drie kwart gebruik van het zogeheten account based marketing, waarbij een individu als één markt wordt beschouwd. Wereldwijd zet zes op de tien marketeers deze techniek in. Ook worden drip-campagnes (e-mails die verstuurd worden volgens een tijdslijn) geautomatiseerd (20 procent) en wordt er voor content marketing (27 procent) een beroep gedaan op tools.
Echter hebben deze nieuwe strategieën niet altijd tot het gewenste resultaat. Dit komt bij een kwart door een gebrek aan de benodigde data om potentiële klanten optimaal te segmenteren en te adresseren.
Automatisering
Nederlandse organisaties lopen voor op de internationale collega’s op het gebied van de automatisering van bedrijfsprocessen. Zo is bij 84 procent van de Nederlandse organisaties digitalisering doorgevoerd, terwijl dat gemiddelde internationaal op 68 procent ligt.
Deze automatisering wordt echter nog vrij weinig bij marketingafdelingen ingezet: slechts 13 procent van de Nederlandse marketeers profiteert van deze digitalisering. Dit percentage ligt hoger bij andere afdelingen. Vooral sales (21 procent), finance (18 procent) en customer support (16 procent) ervaren positieve gevolgen naar aanleiding van de automatisering van (bedrijfs)processen.