Eerst kijken, dan kopen. Zolang als er fysieke, 'stenen' winkels bestaan, zijn zij de belichaming van dit idee. De uitspraak krijgt een andere betekenis voor detailhandelaren die hun service-georiënteerde aanbod willen uitbreiden en daarmee het concept van de fysieke winkel een nieuwe invulling geven. Voorraadloze winkels (no-inventory stores) zoals Bonobos verruilen winkelvestigingen met grote hoeveelheden kostbare voorraad voor showrooms met persoonlijke stilisten, koffiecorners of werkplekken.
Het concept van de winkel als showroom biedt voordelen voor zowel detailhandelaren als hun klanten en hun medewerkers. De combinatie van minder vierkante meters, lagere huren en vrijgemaakt geld dat anders vastzit in enorme voorraden, schept nieuwe mogelijkheden waar iedereen van kan profiteren. Door het merendeel van de voorraad op een beperkt aantal centrale locaties te concentreren en niet over alle winkels uit te smeren zullen de marges en de voorraadrotatie aanzienlijk stijgen.
Meer winst
Stel je een winkel voor waar er van elk beschikbaar artikel slechts één exemplaar aanwezig is. De winkel als showroom is geen nieuw concept; meubel- en elektronicawinkels werken al vele jaren zo.
Maar in andere retailsectoren wordt deze werkwijze op een andere manier toegepast. Met dit nieuwe winkelformaat hebben detailhandelaren geen zeer complexe toeleveringsketens en planningssystemen nodig. Hoewel er zeker aanpassingen zullen worden gedaan om grotere hoeveelheden artikelen rechtstreeks naar klanten te verzenden, kan het verminderen van het aantal winkelleveringen de inkoop- en verzendprocessen van een detailhandelaar stroomlijnen en de kosten sterk verminderen. Artikelen worden simpelweg vanuit het dichtstbijzijnde distributiecentrum naar de consument verzonden.
Detailhandelaren die het concept van de voorraadloze winkel gebruiken, besparen ook geld dankzij lagere huren. Waarom zou je duizenden vierkante meters vloeroppervlak huren, als er op de betreffende locatie maar één exemplaar van elk artikel aanwezig is? Bovendien besparen detailhandelaren doordat ze minder onverkochte voorraden hoeven af te prijzen. Het geld is te herinvesteren in een nieuw belevingsaanbod, want dat is wat klanten van winkels van deze tijd verlangen.
Meer waarde voor klanten
Nogmaals, voorraadloze winkels hebben minder ruimte nodig dan traditionele winkels. Detailhandelaren die de overstap maken, kunnen natuurlijk downsizen en de besparingen in hun zak steken. Maar een steeds populairder alternatief is om de vrijgekomen ruimte, voor andere diensten te benutten.
Winkelen in fysieke winkels wordt in hoog tempo steeds belevingsgerichter. Veel detailhandelaren gebruiken de vrijgekomen ruimte voor nieuw aanbod zoals nagelstudio’s, sapjesbars, co-werkplekken, fitnessruimten en gestroomlijnde retourbalies zoals Happy Returns. Wanneer de voorraad nog maar een fractie van de winkelruimte in beslag neemt, kunnen winkels dienen als lokale hubs waar klanten langs kunnen komen voor ontspanning, voorzieningen en een persoonlijke winkelbeleving. Klanten komen om online-bestellingen op te halen, om artikelen die ze online hebben gezien, in het echt te bekijken en om stijladvies en productaanbevelingen te krijgen van deskundige winkelmedewerkers. Dit zijn ervaringen die online niet mogelijk zijn.
Zonder overtollige voorraad kunnen detailhandelaren zich volledig op de klant richten en een optimale winkelbeleving bieden. Mettertijd bevordert dit de merktrouw, die zich vertaalt in beter gevulde winkelmandjes, een hogere bezoekfrequentie en minder retourneren.
Betere ervaring voor medewerkers
De klanten zijn niet de enige groep die baat heeft bij voorraadloze winkels. Minder voorraad betekent ook minder van de routineklussen die bij traditionele winkels horen, zoals het inrichten en vullen van de rekken. Detailhandelaren zullen nieuwe krachten nodig hebben voor hun belevingsaanbod. Dit is een gouden kans voor winkelmedewerkers om vaardigheden op te doen en/of een nieuw carrièrepad uit te proberen. Winkelpersoneel zal zich langzamerhand gaan ontwikkelen, zodat hun werk meer om de klantbeleving kan draaien, in nieuwe vormen die hogere meerwaarde bieden.
Als daar geavanceerde retailtechnologie aan wordt toevoegt, zoals prescriptieve analyses, rfid-tags (radiofrequentie-identificatie) voor uitgestalde artikelen, of robots die helpen bij de eenvoudiger taken die overblijven, dan krijgt de winkelmedewerker snel een veel waardevollere rol voor de klanten. Zoals een sommelier de perfecte wijn kan kiezen bij een gerecht, of een kleermaker een kostuum kan vermaken, zullen winkelmedewerkers minder tijd besteden aan het bekijken en interpreteren van complexe lijsten met gegevens en meer tijd op de winkelvloer besteden. Zo zullen zij kunnen voldoen aan de groeiende verwachtingen van klanten en een meer gewaardeerde resource worden.
Het concept van de stenen winkel is allerminst ten dode opgeschreven; het past zich aan en het voorraadloze model is slechts één aspect van de revolutie in de detailhandel. Voor detailhandelaren zal het loslaten van de voorraad de financiën verbeteren en hun medewerkers de mogelijkheid geven om nieuwe rollen aan te nemen. Voor klanten luidt het de toekomst van het winkelen in de winkel in. Het is een nieuw model dat naar mijn verwachting de komende jaren steeds meer ingang zal vinden.
Casper,
Je lult uit je nek want zeg me eens hoeveel mensen het winkelkarretje laten staan om digitaal boodschappen te doen. Corrigeer dat getal eens met de demografische werkelijkheid aangaande digitale acceptatie van virtuele winkels. Zebra technologies heeft een interessant potentieel maar ik betwijfel of dit ligt in de detailhandel waar voorraad in het schap nog altijd de norm is.