Nederlandse ict-opleiders zien hun inkomsten met gemiddeld zeventig procent dalen door de opgestelde maatregelen rond het coronavirus. Zo daalt het aantal aanvragen voor opleidingen sterk en is het lesaanbod in sommige gevallen compleet stilgevallen. Dat concludeert branchevereniging NLdigital op basis van een rondvraag onder een netwerk van opleiders binnen het ICT Leerplatform.
Nldigital stelt dat veel ict-opleiders (waar mogelijk) overschakelen op online-lessen. Dat wil niet zeggen dat ook klanten hier op inspringen. Zij geven de voorkeur aan klassikaal fysiek onderwijs en stellen om die reden hun opleidingen uit tot later in het jaar. Bovendien zijn niet alle trainingen geschikt voor online en ontbreekt het sommige opleiders aan faciliteiten.
Ict-opleiders Vijfhart en Edutrainers zijn lid van het ICT Leerplatform. Welke impact heeft de coronacrisis tot dusver op hun organisatie gehad?
Koudwatervrees
Vijfhart IT-Opleidingen uit Arnhem is overgestapt op virtuele lessen. ‘We hebben in het verleden al ervaring opgedaan met online-lesgeven’, vertelt directeur Bastiaan Janssen. ‘De docenten zijn getraind om op deze manier les te geven, het (online-)lesmateriaal is aanwezig en bovendien beschikken we over de juiste infrastructuur om deze lessen ook daadwerkelijk digitaal aan te bieden.’
Janssen vertelt dat klanten voorheen koudwatervrees hadden voor deze manier van lesgeven, maar dat deze angst nu in één keer weg is. ‘Klanten reageren zelfs enthousiast op nieuwe lesaanbod.’ Wel merkt hij dat de cursisten nog met vragen zitten over de inhoud en kwaliteit van de online-lessen en dat daarom veel tijd wordt gestoken in het informeren van de cursisten.
De Arnhemse ict-opleider heeft in de afgelopen week vooral de ingeboekte fysieke lessen omgezet in virtuele lessen. De directeur kan ook nog een uitspraken doen over de impact op de omzet. Wel laat hij weten dat crisissituatie kansen met zich meebrengt. Zo meent Janssen dat, nu de koudwatervrees bij klanten verdwijnt, zijn business structureel kan veranderen. ‘Daar houden we zeker rekening mee.’
Digitale vaardigheden
Laura Walter-Goudsmit is algemeen directeur van Edutrainers. Zij ziet de coronacrisis vooral als een kans om een bijdrage te leveren aan een maatschappelijk doel: de professionalisering van het onderwijs. En dan met name digitale geletterdheid van het schoolpersoneel.
‘Scholen zijn volop bezig om in deze uitzonderlijke situatie manieren te realiseren om de leerlingen toch nog (digitaal) les te geven’, vertelt zij. ‘Nu dit lesgeven op afstand (deels) gerealiseerd is, komen onderwijsinstellingen voor een volgende uitdaging te staan: het personeel moet over de juiste digitale vaardigheden beschikken om ook daadwerkelijk op deze nieuwe manier les te geven.’
Dat ziet Walter-Goudsmit als een kans. Het Amsterdamse Edutrainers biedt namelijk leraren online-lessen in digitale vaardigheden. ‘De nood naar de juiste digitale vaardigheden van leraren is juist nu heel hoog. En daar wil ik een bijdrage aan leveren. Daarom is een deel van de leerblokken op het Edutrainers-platform tot en met eind juni gratis beschikbaar voor docenten.’
Omdat het lesaanbod nu gratis beschikbaar is, zal het voorlopig ook geen extra omzet genereren. ‘Dat is ook zeker niet mijn doel, maar het is zeker mooi meegenomen als het in de toekomst aan een omzetgroei bijdraagt.’