Grote aantallen medewerkers die thuiswerken. Hackers op de loer. Overvolle bedrijfslijnen en andere infrastructuur. Vpn-verbindingen die het opeens niet meer doen. Capaciteitsproblemen bij applicaties als Microsoft Teams. Werkdruk op de ict-afdeling. Krapte in de liquiditeitspositie. Steunmaatregelen.
Iedereen in het bedrijf is ermee bezig. De functionaris gegevensbescherming vraagt zich af welke medische data zijn bedrijf op grond van de AVG mag verwerken. De arbo-arts klaagt over ergonomie op de werkplekken thuis. Werknemers willen betere laptops. Bedrijfsjuristen vrezen dat de licenties niet toereikend zijn voor de aanwas aan thuiswerkers.
Vanuit alle hoeken komen er vragen op het management en andere professionals af. Ook it’ers krijgen deze dagen veel voor hun kiezen. Ze worden geacht alles goed draaiende te houden. De it-faciliteiten moeten in orde zijn.
In dit licht is het goed van elkaar te leren en alle ervaringen te bundelen. Het is niet ieder voor zich. Door best practices te delen zal in de ict-sector de transitie naar massaal thuiswerk beter verlopen.
Daarom, welke oplossingen heeft uw organisatie bedacht waar ook anderen hun voordeel mee kunnen doen? En met welke vragen betreffende het thuiswerk (maar ook over de uitvoering van steunmaatregelen) worstelt u als ict’er?
Wat de afgelopen dagen is aangetoond is dat massaal thuiswerken wel kan als de wil er maar is. Scheelt toch heel weer wat forenzen.
Alleen de de reden waarom is misschien iets minder fraai. Alleen corona virus besmettingen komen al minstens 60 jaar voor. Waarom is het deze keer dan toch anders? Of is alleen de ophef erover anders?
https://wakkermens.info/corona-een-keizer-zonder-kleren/
@Johan .. dat het kan wil nog niet zeggen dat het ideaal is. Met de hedendaagse technologieën kun je inderdaad heel goed thuiswerken, maar als je vervolgens aan een keukentafel moet zitten met een aantal om aandacht schreeuwende kinderen om je heen gaat de productiviteit heel hard achteruit