Om de kans op besmetting te verkleinen en de druk op ziekenhuizen te verlichten, verruimt de Nederlandse Zorgautoriteit de regelgeving voor face-to-face-consulten. Ziekenhuizen kunnen daarmee het eerste consult met een patiënt ook digitaal of telefonisch doen. In de regio Eemland is de eerste digitale huisartsenpost van start gegaan.
Ziekenhuizen en andere zorgaanbieders hebben te maken met grote drukte door de toename van het aantal coronapatiënten. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) wil de zorgprofessionals vanuit haar rol optimaal ondersteunen in hun werk. ‘Onze regelgeving mag hierin niet belemmeren. Veilige en tijdige zorg aan patiënten staat voorop. Daarom gaan wij een regel in de medisch-specialistische zorg tijdelijk verruimen en maken wij een nieuwe regel voor de langdurige zorg’, aldus de organisatie op haar site.
De ziekenhuizen en andere zorgverleners kunnen een digitaal consult declareren bij de zorgverzekeraar, zonder dat dit gevolgen heeft voor de vergoeding. Mensen hoeven zo niet naar het ziekenhuis te komen als dat niet echt noodzakelijk is. Op dit moment werken de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) aan een concreet voorstel voor deze verruiming, zodat dit in de praktijk uitvoerbaar is. Ook verzekeraars zijn hierbij betrokken.
Rego Eemland opent eerste digitale huisartsenpost
Geheel in lijn met de visie van de NZa opent Huisartsenpost Eemland (Amersfoort en Barneveld) deze week de eerste digitale huisartsenpost van het land. Ruim 350.000 mensen in de regio kunnen elke avond en in het weekend digitaal een consult krijgen van huisartsen van Huisartsenpost Eemland. Ook inwoners uit de regio die ernstige klachten hebben en denken het coronavirus te hebben, kunnen via de digitale huisartsenpost hun (zorg)vraag insturen. ‘Hiermee maakt Huisartsenpost Eemland het voor haar patiënten mogelijk om snel zicht te krijgen of ze getest moeten worden of opname nodig is en verlaagt zij de werkdruk bij huisartsen en assistenten die is ontstaan door het coronavirus’, aldus de huisartsenpost.
De afgelopen dagen is de onlinedienst, genaamd Spreekuur, vanwege de coronacrisis vervroegd getest in een pilot. Deze technologie is een initiatief van Topicus, een ict-leverancier uit Deventer die naar eigen zeggen zorgt voor een veilige uitwisseling van gegevens voor zestig procent van de huisartsenposten in Nederland, en DigiDok; de organisatie die de gezondheidszorg voor zorgverleners en zorgbedrijven innoveert en medische behandelpaden digitaliseert. Spreekuur is academisch gevalideerd in samenwerking met het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) en The Healthcare Innovation Center (THINC). Inmiddels zijn ruim 140 patiënten digitaal geholpen.
Zo werkt de digitale huisartsenpost in de praktijk
Patiënten bereiden het digitale consult zelf voor door gevalideerde triage en anamnese vragen te doorlopen en door een foto of video toe te voegen. De vragen per behandelgebied zijn samengesteld en opgebouwd conform NHG-richtlijnen en NTS-standaarden. Ook zijn de vragen gevalideerd door het UMCU in samenwerking met triagisten en huisartsen. Huisartsen die in de regio verbonden zijn aan de huisartsenpost Eemland, krijgen deze informatie vervolgens overzichtelijk aangeboden via het Spreekuur-systeem en kunnen het consult afhandelen via een chat, maar desgewenst ook videobellen. Tot slot komt er een automatisch een samenvatting in het elektronisch patiëntendossier.
Dianne Jaspers, medisch directeur en huisarts van Huisartsenpost Eemland: ‘Doordat we patiënten digitaal op afstand kunnen helpen, wordt het risico op besmetting in de huisartsenpost verder gereduceerd. Ook ontlast het de triagisten en artsen, omdat een deel van het voorwerk door de patiënt wordt gedaan en we minder tijd kwijt zijn met een consult. Tevens kunnen we een betere beoordeling doen dan door de telefoon, waardoor er uiteindelijk veel minder patiënten naar de huisartsenpost hoeven te komen’.