De vraag naar personeel met kunstmatige intelligentie (ai)-vaardigheden komt bij organisaties niet enkel vanuit de it-afdeling. Juist andere bedrijfsonderdelen, zoals marketing en sales, hebben het meest behoefte aan ai-talenten. Dat stelt het Amerikaanse adviesbureau Gartner op basis van data uit twaalf landen.
De vraag naar ai-talent is tussen 2015 en 2019 bij it-afdelingen verdrievoudigd: van bijna vijftienduizend vacatures in juli 2015 naar net geen negentigduizend in maart 2019. Deze groei aan vraag naar ai-medewerkers is nog altijd fors lager dan de vraag naar ai-personeel bij andere bedrijfsafdelingen. Daar neemt het aantal vacatures voor ai-specialisten met bijna drie kwart toe. Zo werd er in 2015 al bijna 69.000 vacatures geplaatst en steeg dit aantal in 2019 tot ruim 156.000.
Welke afdelingen hebben dan voornamelijk nood aan ai-personeel? Het gaat volgens Gartner om marketing, verkoop, klantenservice, financiën en onderzoek en ontwikkeling (r&d). Deze bedrijfstakken gebruiken ai-vaardigheden voor de modellering van klantverloop, analyse van klantwinstgevendheid, klantsegmentatie, cross-sell en upsell-aanbevelingen, vraagplanning en risicobeheer.
Gartner stelt dat ai-talent vaak wordt ingehuurd voor een specifiek ai-project. Dit mede met het doel zodat datawetenschappers en anderen collega’s de fijne kneepjes van het specifieke bedrijfsgebied kunnen leren. Voorbeelden van huidige ai-use-cases zijn gericht op voorspellend onderhoud, workflow- en productieoptimalisatie, kwaliteitscontrole en supply chain-optimalisatie.