Nu een groot deel van de Nederlandse bedrijven en overheidsinstellingen te maken heeft met een plotse overstap naar massaal thuiswerken, doet BTG (Bedrijfstelecommunicatie Grootgebruikers) een dringend beroep op alle betrokken ict-partijen om soepel en vooral flexibel samen te werken. Dit doet de branchevereniging voor ict/telecom bij monde van directeur Petra Claessen.
BTG-frontvrouw Claessen stelt dat zowel cloud- als telecom-aanbieders maar zeker ook de security-specialisten nu alles op alles moeten zetten om er gezamenlijk voor te zorgen dat zowel de Nederlandse zorginstellingen, de overheid als het bedrijfsleven goed blijven functioneren. ‘Alleen dan kunnen we als Nederland deze ongekende crisis goed doorstaan.’
Zij licht toe: ‘Nu Nederland in een situatie is terechtgekomen waarin we het directe menselijke contact zoveel mogelijk beperken, staan veel gebruikersorganisaties voor een ongekende uitdaging’. Natuurlijk werkten ook voorheen al de nodige mensen regelmatig thuis of op locatie. Maar de overstap die we nu plotsklaps moeten maken is vanwege de massaliteit zéér disruptief. De druk op it-systemen en netwerkverbindingen is daardoor enorm.’
Zorgen om beveiliging
Volgens Claessen hebben it-afdelingen ook nog eens te maken met onderbezetting. En worden leveranciers en hun supportafdelingen overspoeld met vragen, terwijl ze zelf ook moeten wennen aan de nieuwe manier van werken. Zij wijst tevens op de kansen die cybercriminelen ruiken nu zoveel eindgebruikers moeten overstappen op totaal andere manieren van werken. ‘De BTG maakt zich grote zorgen over it-security. Wij zagen al een enorme toename in aan corona-gerelateerde phishingmails.’ Al deze punten overziend doet de telcobranchevereniging daarom een dringend beroep op alle leveranciers en partners om zich zo soepel en flexibel mogelijk op te stellen, laat de directeur in een perscommuniqué.
De BTG zegt al blij te zijn met de it-, cloud- en telecombedrijven die nu al hulp hebben aangeboden in de vorm van extra support, meer bandbreedte, tips om veilig te werken en dergelijke. De belangenorganisatie zegt ook samen met de aan haar gelieerde inkoop- en serviceorganisatie TGG (Telegrootgebruik) klaar te staan om iedereen die hulp nodig heeft zo goed mogelijk van dienst te zijn.
Talloze uitdagingen en problemen
Claessen noemt een aantal voorbeelden van uitdagingen en problemen waar veel organisaties mee te maken krijgen:
– Nu werknemers vanuit huis werken, zullen zij nog meer dan voorheen gebruik maken van saas-oplossingen en clouddiensten. In veel gevallen veel meer dan ooit in de daarvoor afgesloten contracten en sla’s was voorzien. BTG vraagt saas- en andere providers hier ook ruimhartig en soepel mee om te gaan.
– Veel werknemers belasten nu hun privé-internetverbindingen veel zwaarder dan bij het aangaan van hun internetserviceprovider (isp)-abonnement de bedoeling was. En bovendien voor heel andere toepassingen – niet voor consumentendiensten, maar voor bedrijfskritische applicaties. Dit kan forse problemen met de beschikbare bandbreedtes met zich mee brengen. De branchevereniging doet een beroep op isp’s om hier soepel mee om te gaan.
– Gebruikers met weinig ervaring met thuiswerken lopen nu tegen tal van technische problemen aan rond het opzetten van bijvoorbeeld vpn-verbindingen of video calls. BTG roept aanbieders op om eindgebruikers zoveel mogelijk te helpen.
– It-beveiliging wordt nu ook cruciaal. Eindgebruikers zullen veel hulp nodig hebben van it-afdelingen en de supportafdelingen van leveranciers. De brancheorganisatie hoopt dat met name it-security-aanbieders en -specialisten alles op alles zullen zetten om gebruikers te helpen beschermen tegen cybercriminelen.
Voor Rik Sanders is het kennelijk allemaal gesneden koek. Voor de volgende keer toch wat dringende adviezen:
1. Het gebruik van afkortingen kan wel wat minder.
2. Afkortingen die niet gemeengoed zijn moeten óf niet gebruikt worden óf minimaal één maal per artikel voluit worden geschreven.
3. BTG is nog wel te googlen en valt zeker NIET onder algemeen bekende afkortingen.
4. Wie of wat TTG is, is me nog steeds een raadsel.