Bedrijven moeten goed opletten of hun telewerkomgeving wel is berekend op grote aantallen thuiswerkers. Mogelijk kan de it-infrastructuur of de internetverbinding van bepaalde bedrijven dit niet aan. Hiervoor waarschuwt Agentschap Telecom.
De toezichthouder adviseert bedrijven een aantal zaken goed uit te zoeken voordat massaal wordt omgeschakeld naar werken op afstand. Het openbare telecomnet zal naar verwachting geen problemen geven. Anders kan het gesteld zijn met bedrijven die eigen telecomdiensten afnemen.
Het grootste knelpunt is de it-infrastructuur. De vraag is of een bedrijf voldoende licenties bezit om alle medewerkers te kunnen laten thuiswerken. Een andere kwestie is of de servers voldoende capaciteit hebben om grotere aantallen thuiswerkers te bedienen. Het is zaak om dit snel uit te zoeken.
Als aan de it-kant alles in orde is, kan de eigen telecomverbinding nog roet in het eten gooien. Aanbevolen wordt te kijken of er voldoende capaciteit beschikbaar is. Als de verbinding helemaal vol slibt, moeten maatregelen worden genomen. Het is ook verstandig om naar de service level agreement (sla) te kijken. De vraag is of de volledige capaciteit is gegarandeerd. De provider kan ook ruimte hebben bedongen een lagere snelheid te bieden. Normaal zal dit niet snel een probleem vormen, maar dikke kans dat ook andere bedrijven in de omgeving meer thuiswerkers hebben.
Thuiswerken is nu een ‘need to have’
De laatste vraag is of een bedrijf is berekend op uitval. Volgens het Agentschap Telecom is de thuiswerkomgeving vaak van de categorie ‘nice to have’. Dan gelden lagere normen voor de beschikbaarheid en dienstverlening. Maar als voor langere tijd grote groepen medewerkers moeten thuiswerken wordt het een ‘need to have’. Als organisaties hier in hoge mate van afhankelijk worden kan het verstandig zijn betere afspraken te maken. Bij uitval van verbindingen of systemen is immers snel herstel nodig. Bedrijven die slechts één internetverbinding hebben, zijn kwetsbaar. Het Agentschap suggereert om er in dat geval een tweede verbinding naast te leggen, liefst via een andere route en een andere provider.
Lisa Pierce, vice-president bij Gartner, adviseert bedrijven met eigen ‘on premise’ datacenters te checken of de verbinding naar de telecomoperator of internetserviceprovider wel genoeg bandbreedte heeft. Organisaties die met cloud-applicaties werken of van een co-locatie centrum gebruik maken, hoeven minder te vrezen. Ze kunnen gemakkelijk opschalen.
Als opeens heel veel mensen thuis gaan werken, kunnen in bepaalde buurten lokaal knelpunten ontstaan. Medewerkers met weinig bandbreedte zijn dan het meest gebaat met lichte applicaties die op browsers zijn gebaseerd. Zorg er verder voor dat de applicaties die werkelijk belangrijk zijn voor de continuïteit van het bedrijf, in ieder geval gemakkelijk op afstand kunnen worden gebruikt. Ook mensen met trage verbindingen moeten daar prettig mee kunnen werken.