De toenemende behoefte aan naadloze omnichannel-ervaringen zorgt voor veel belangstelling voor progressive web-apps (pwa's). Sinds de introductie door Google in 2015 is er al veel gezegd en geschreven over de voordelen ervan. Zoals over de gemakken bij het ontwikkelen en de fijne gebruikerservaring voor klanten. Hoewel ze er uit zien als mobiele apps zijn pwa’s – zoals de naam al zegt – gebouwd met webtechnologie.
Uit onderzoek van Emarketer blijkt dat in de retailsector er in 2017 voor 2,1 miljard euro via e-commerce is omgezet. Een stijging van bijna een kwart ten opzichte van het jaar daarvoor. Hiervan wordt rond de zestig procent via mobiele apparaten verkocht, dit staat gelijk aan circa 1,3 miljard euro. Naar schatting zal in 2021 ongeveer 3,2 miljard euro via ‘mobile commerce’ worden verhandeld, ofwel bijna driekwart van de totale e-commerce sales. Een optimale omnichannel-ervaring bieden is dus belangrijk om in te spelen om de behoeften van de klant.
Geen onboarding
App-gebruikers willen dat het onboarding-proces slechts een minuut mag duren. Liever zelfs nog iets minder lang, zo concludeert een onderzoek van Clutch. Gewoonlijk moeten gebruikers ten minste zes stappen uitvoeren voordat ze een mobiele applicatie kunnen gebruiken. De gebruiker moet de app in een app-winkel vinden, downloaden en inloggen voordat hij de app kan gebruiken. Een pwa kun je elk moment gebruiken. De onnodige download- en installatiefasen worden geëlimineerd. Ook hoeven er geen updates te worden geïnstalleerd en er zijn meer mogelijkheden voor een goede gebruikerservaring als de gekozen browser wordt bijgewerkt met de nieuwste functies en api’s.
Offline-functionaliteit is een ander gebied waar pwa’s hoog scoren. Dit zorgt voor een betere klantreis, zeker als de gebruiker via meerdere kanalen contact heeft met een organisatie. Voor drukke salesmedewerkers, die voortdurend onderweg zijn en productinformatie nodig hebben, is het erg onhandig als ze niet in elk moment bij de benodigde informatie kunnen. In tegenstelling tot een traditionele webbrowser of mobiele applicatie werken pwa’s ook zonder een actieve internetverbinding. Door gebruikt te maken van ‘service workers’, een virtuele brug tussen de browser en het netwerk, is het mogelijk om informatie te tonen die tijdens een eerdere sessie is opgehaald.
Een pwa werkt met een ‘application shell’. Alleen de data die vernieuwd moet worden, wordt opnieuw ingeladen. Dit zorgt voor een soepele en meer native ervaring. Als de gebruiker opnieuw verbinding heeft gemaakt met internet worden de nieuwe gegevens van de server opgehaald. Het daadwerkelijk plaatsen van een order is niet mogelijk offline, omdat de informatie pas wordt verwerkt als de pwa weer online is.
Integraties
Een ander voordeel van pwa’s zijn de integratiemogelijkheden met andere functies van een apparaat. Denk hierbij aan een adresboek, betalingsinformatie of de camera. In hoeverre dit daadwerkelijk mogelijk is, hangt af van het besturingssysteem. Apple geeft pwa’s bijvoorbeeld nog steeds geen toegang tot de volledige functies van zijn apparaten, dit betekent dat de technologie niet zo praktisch of veelzijdig is voor gebruikers van ios. Het is overigens niet echt verrassend dat dit juist bij Apple het geval is. Het bedrijf kondigde vorig jaar pas aan dat zijn apparaten pwa’s zouden gaan ondersteunen. Is de tech-gigant terughoudend omdat het om een uitvinding van een concurrent gaat of is er sprake van ernstige twijfels op security-gebied? Het blijft vooralsnog onduidelijk. Ook is het mogelijk om een koppeling te maken met het erp. Via een api wordt alle informatie doorgezet naar de front-end. Zeker voor b2b-bedrijven is dit interessant: ze bieden supersnelle service aan de voorkant en leveren altijd de juiste informatie door realtime connectie met erp.
Verschil met spa’s
Hoewel pwa’s een hot topic zijn in de tech community, bestaat er nog wel verwarring over de definitie.
Sommige bedrijven maken geen onderscheid tussen pwa’s en ‘single page applications’ (spa’s). Dit zijn sites die een heel gepolijste gebruikerservaring bieden. Als een gebruiker een spa bezoekt, worden gegevens van de server naar de browser verzonden en terwijl de gebruiker de site verkent, worden alleen de data-onderdelen die moeten worden bijgewerkt vernieuwd. Voorheen kregen gebruikers een blanco pagina te zien als een nieuwe pagina werd geladen, een spa biedt een meer native ervaring en zorgt voor meer continuïteit. Hoewel er sprake is van een pwa-achtige ervaring, is een spa zonder offline functies eigenlijk niet te vergelijken met een échte pwa.
Moet de volgende applicatie van jouw organisatie een spa zijn? Identificeer eerst de behoeften van de klant en welke onderdelen van het online aankoopproces voor hen belangrijk zijn. Hoewel pwa’s in theorie toegankelijker zijn dan mobiele apps en een consistente gebruikerservaring moeten bieden, is de technologie nog steeds in ontwikkeling. Er is dus nog wel wat werk aan de winkel, voordat pwa’s als volwaardig alternatief zijn te zien.
Die 3,2 biljoen lijkt mij een erg hoog bedrag. Let op: billion = miljard. Voor meer info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Korte_en_lange_schaal
Misleidend artikel van iemand die ver van de techniek staat.
‘Offline-functionaliteit is een ander gebied waar pwa’s hoog scoren.’
Dit is pertinente onzin. PWA’s hebben in theorie de mogelijkheid om iets van resources offline te doen. Maar naast dat het op allerlei vlakken complex en beperkt is, zie je het nauwelijks.
Noem mij drie goede PWA’s.
Ik zit al jaren met SMART te wachten op de mogelijkheid om eindelijke goede PWA’s te bouwen. Ik wacht nog steeds.
Apple doet niet mee en dat maakt een PWA al erg onpraktisch.
Push berichten? Kan niet op IOS. Beeldscherm aanhouden? Kan niet met PWA.
Crashed je PWA? Jammer joh, applicatie afsluiten en misschien… heel misschien dat ie het weer doet als je opstart.
Responsiveness? Met pijn en moeite.
PWA’s zijn al jaren de toekomst… in de toekomst.
Nu is het een klein plusje bovenop de browser. Een heel klein plusje.