Smart industry – of zoals we in Nederland zeggen: Industry 4.0 – is een hot topic. Daarbij denken we automatisch aan de inzet van robots om bijvoorbeeld productieprocessen in fabrieken te ondersteunen. Robots zijn echter een klein onderdeel van de smart industry. Er zijn veel meer technologieën die een rol spelen, van 3d-printen tot virtual reality (vr), internet of things (iot) en artificial intelligence (ai).
Om competitief te blijven, is het voor bedrijven belangrijk om continu te vernieuwen. Zo blijven ze voldoen aan consumentenbehoeftes en zorgen ze ervoor dat klanten tevreden blijven. Binnen de Industry 4.0 is dit een doorlopend proces, omdat producten continu veranderen; van verbeterde specificaties tot een vernieuwd ontwerp en efficiëntere productieprocessen. Een goed voorbeeld is de verbeterde realtime-machine-to-machine-communicatie dankzij iot-technologie.
Met zoveel verschillende opkomende technologieën kan het lastig zijn alle ontwikkelingen in de gaten te houden. Soms zie je door de bomen het bos niet meer, vooral als trends elkaar snel opvolgen. Zo is de Industry 4.0 nog maar amper volwassen, terwijl Industry x.0 al voor de deur staat.
Dit nieuwe concept, bedacht door consultancybedrijf Accenture, tilt Industry 4.0 naar het volgende niveau. Industry x.0 stelt dat bedrijven ‘smart, connected, living en learning’ moeten worden.
Smart betekent dat elk product en productieproces gericht moet zijn op zelfmonitoring en dataproductie, rekening houdend met de continu veranderende bedrijfsomgeving. Connected betekent end-to-end-communicatie waarbij data worden gedeeld tussen mensen, producten, systemen, middelen en machines. Living duidt op de bedrijfsbrede mogelijkheid om snel, gefocust en agile te handelen, om te voldoen aan behoeften en om kansen optimaal te benutten. Tot slot staat learning voor het aanpassen van interacties om steeds relevantere en waardevollere gebruikerservaringen te helpen creëren.
Grote druk
Deze ontwikkelingen leggen niet alleen grote druk op de visie en strategie van een organisatie maar ook op het vermogen van een bedrijf voor het gebruik van de juiste hardware en software om zo hun digitale strategie in praktijk te brengen.
Maar welke aspecten spelen dan een rol bij het kiezen van concrete producten bij het realiseren van die digitale strategie? Organisaties kunnen hierbij aan onderstaande voorbeelden denken.
- Kwaliteit en garantie Om sterke productieprocessen te garanderen en onnodige downtime te voorkomen is een hoge productkwaliteit essentieel. Kies daarom voor professionele oplossingen met de juiste service en ondersteuning.
- Beheer en onderhoud Je wilt niet dat je it-managers hun kostbare tijd besteden aan het beheer en onderhoud van alle verschillende devices. Hoe meer mogelijkheden voor zelfbeheer van je devices, hoe beter. Hetzelfde geldt voor onderhoud.
- Toekomstbestendigheid Het heeft weinig zin om te investeren in apparatuur die snel zonder data komt te zitten. Zorg er daarom voor dat je devices up-to-date zijn en klaar voor de toekomst.
- Interoperabiliteit In de Industry x.0 is samenwerking het toverwoord. Daarom moeten je devices in staat zijn te communiceren via open protocollen, die het mogelijk maken alle relevante data op te halen en op te slaan.
Bij het ontwikkelen van een digitale strategie vergeet men vaak de juiste apparatuur te kiezen ter ondersteuning van die strategie. Dat is zonde. Een succesvolle digitale strategie is alleen te ondersteunen met de juiste hard- en software.
Tobias Thelemann, product manager bij Reichelt Elektronik