Appeltje-Eitje gaat per 14 maart via een onbemande winkel in het centrum van Veenendaal boerderijproducten aanbieden. Klanten bestellen producten eieren, fruit, kaas en zuivel, die rechtstreeks van de boerderij komen, via een slim touchscreen. Het is, na Beuningen, Nijmegen en Wijchen, de vierde locatie voor het boereninitiatief.
Het concept is, in samenwerking met ICT Campus, bedacht door de boeren Gertjan van Dam en Sven Wiggelo. Grootste pluspunt, aldus Wiggelo, is dat Appeltje-Eitje de voedselketen zo kort mogelijk maakt. ‘We vinden het belangrijk dat mensen weten waar de producten vandaan komen, namelijk rechtstreeks van onze eigen boerderijen in de omgeving. Tegelijk is het concept voor de consument een nieuwe winkelervaring: via een handig touchscreen zijn de producten in een handomdraai te vinden en loop je na snelle betaling zo de winkel weer uit.’
Appeltje-Eitje is volledig ingericht op zelfbediening en kent een automatenwand waar klanten de gekozen producten na betaling uitplukken. In samenwerking met ICT Campus, een mbo voor ict-opleidingen in Hilversum, wordt er door middel van een data-analyse nu gekeken naar een efficiëntere bevoorrading van de winkels.
Bart van de Beek licht toe dat de ICT Campus helpt met de toegang tot nieuwe technologische innovaties en kennis over data-analyse, zodat de logistiek, het assortiment en de voorspelling van verkopen zijn te optimaliseren.
Van Dam vult aan: ‘Alle extra kennis helpt ons bedrijf sneller te groeien. Nu we steeds meer locaties krijgen moeten wij ook slimmer omgaan met alle technische mogelijkheden en data die beschikbaar zijn.’
Een boerenmarkt in de 21e eeuw dus.