Helaas, de term eindgebruikers is end-of-life. Na vele uren, dagen, ja jaren achter een groen gekleurd terminalscherm te hebben doorgebracht, komt er een eind aan. U wist het niet? Daar komt de terminologie vandaan: mensen die helemaal achteraan de it-keten achter een terminal invuloefeningen doen.
Vreemd dat in het jargon van it-operations en it-service management de term nog steeds gehanteerd wordt. Alsof de medewerkers, die toen geen keus hadden, vandaag de dag niet kunnen kiezen tussen laptop, tablet, bring-your-own. En alsof de business niet zou kunnen kiezen tussen de interne it en cloud based leveranciers.
It’ers die nog steeds in termen van ‘eindgebruikers’ denken moeten zich eens achter de oren krabben of ze niet zijn blijven steken in de VT100-architectuur. Want wil interne it nog relevant zijn voor de business, dan moet als eerste die visie op medewerkers als ‘eindgebruikers’ van tafel. Ze zijn volwassen. Wen er maar aan.
Waarom eigenlijk die verontwaardiging? Omdat het tijd word dat vanuit it-service management en it-beheer gekeken gaat worden naar de digitale kwaliteit van leven van uw medemens. Want als we dat niet doen, dan komt er een tijd dat communicatie plaatsvindt via Whatsapp in plaats van MS Teams of ander collaboratie software. En dan ben je als it-afdeling niet meer relevant. Nu zal dat met collaboratie eenvoudiger gaan dan met een logistiek pakket, maar pas op: Whatsapp als bedrijfscommunicatie zag ook niemand aankomen.
Wanneer je als it relevant wil blijven voor de organisatie, neem dan je collega’s serieus. En doe moeite om ze een digitale werkplek te bieden waarmee ze hun werk goed kunnen doen. Dus zonder drie keer inloggen voordat je via terminal server/Citrix/VDI je desktop hebt. Geen lange inlogtijden. Geen Outlook-crashes meer. Geen ‘wat is het weer traag vandaag’. Niet ‘waarom kan ik dat thuis wel, maar op kantoor niet’.
Denk erom hoor, it moet leuk blijven, vooral voor je collega’s.
Arie Joosse, solution consultant bij Nexthink
Arie,
Bedrijfscommunicatie gaat vaak om het vastleggen van afspraken, de deugdelijkheid van je administratie moet wel kloppen hoor. Het vervangen van VT100 terminal door eerst een emulatie op PC en vervolgens een HTML formulier zorgt ervoor dat werkzaamheden nog altijd een invuloefening zijn met als enige verschil dat het 5 maal trager is door toevoeging van de ‘eye candy’ waarop je moet klikken.
Goed punt Arie. Doet me denken aan 30 jaar geleden. Toen hadden we als opleidingsinstituut voor lokale pc-netwerken (die toen in opkomst waren) een ludieke sticker met de tekst: ‘Bent u nog een domme terminal gebruiker?’.
beste hr/mevr Joosse, Arie,
Dank voor uw aanvraag. Deze is geregistreerd onder nummer IM-666. Volgens overeengekomen SLA kunt u binnen 4 dagen een reactie verwachten alvorens de inspanningsverplichting actief wordt. Neem voor die tijd geen contact met ons op. Daarna kunt u via email hierover corresponderen met vermelding van uw incidentnummer. Houd dit altijd bij de hand.
De aanvraag is op basis van ons automatisch keyword scan systeem ingedeeld in de wachtrij voor 2e lijns legacy support.
Deze email kan worden opgeslagen wegens wegens training of kwaliteitsdoeleinden.
Hopende u hiermee van dienst te zijn.
1e lijns support team.
De informatie in dit e-mailbericht is vertrouwelijk en uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Wanneer u dit bericht per abuis ontvangt, verzoeken wij u contact op te nemen met de afzender per kerende mail. Verder verzoeken wij u in dat geval dit e-mailbericht te vernietigen en de inhoud ervan aan niemand openbaar te maken. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste, onvolledige dan wel ontijdige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mailbericht, noch voor daarbij overgebrachte virussen.