Het veiligheidssysteem Emergency Call (eCall) dat in nieuwe auto's standaard zit ingebouwd, begint zijn vruchten af te werpen. De brandweer Amsterdam Amstelland heeft vanochtend via eCall een zwaargewonde bestuurder gevonden die op de A2 van de weg was geraakt. Het slachtoffer kon zelf niet meer praten, laat staan het noodnummer bellen. Voor de hoofdstedelijke brandweer was het de eerste keer dat op deze manier een automobilist werd gevonden.
Sinds april 2018 kunnen de noodcentrales in de EU zogeheten eCalls ontvangen en verwerken. Het systeem alarmeert automatisch de 112-centrale bij een ongeval. Dan worden de exacte locatie, het voertuigtype, de rijrichting en het aantal inzittenden doorgegeven. Dit gebeurt vlak voordat een spraakverbinding tot stand komt. Met deze informatie kunnen hulpdiensten snel ter plekke zijn. Het systeem maakt pas verbinding met het mobiele netwerk als een eCall wordt verstuurd.
Activatie gebeurt via sensoren die bijvoorbeeld met de airbags zijn verbonden. Nieuwe auto’s hebben ook een knop waarmee een inzittende zelf met de centrale contact kan opnemen. Overigens zijn in 2017 de gele praatpalen langs de Nederlandse snelwegen buiten bedrijf gesteld. Automobilisten zijn sindsdien aangewezen op een mobiele telefoon.