Bijna tachtig procent van de industriebedrijven is onvoldoende voorbereid op technologische ontwikkelingen. Uitdagingen zoals kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai) en big data worden over het algemeen slecht opgepakt. Dit blijkt uit een onderzoek van de Rabobank naar de investeringen binnen de maakindustrie. De resultaten werden gepresenteerd tijdens de Avond van de Maakindustrie in Jaarbeurs Utrecht. .
Hoofdconclusie uit het rapport ‘Naar een toekomstbestendige maakindustrie’ is dat het merendeel niet klaar is voor de toekomst. Ook op handelsbelemmeringen en verduurzaming wordt te weinig geanticipeerd.
Volgens de Rabobank lijkt de Nederlandse industrie na jaren van groei af te remmen. Met de (technologische) uitdagingen die technologiebedrijven op hun pad vinden, is er dan ook geen enkele reden voor hen om achterover te gaan leunen.
RaboResearch deed een enquête onder 464 Nederlandse industriebedrijven waaronder 262 bedrijven uit de maakindustrie. Industriebedrijven die veel investeren, groeien ook harder. Het onderzoek toont ook een verband aan tussen goede managementpraktijken en omzetgroei. Als de bedrijfsvoering op orde is, blijkt dat een enorm effect te hebben. Bedrijven die over de slechtst mogelijke managementpraktijken beschikken, en deze weten om te buigen tot de best mogelijke, verhogen de kans om zeer snelle groei door te maken met maar liefst 35 procent. Goed management draagt ook nog eens bij aan de toekomstbestendigheid van industriebedrijven.
Dutch Tech
Tijdens de Avond van de Maakindustrie werden ook de TechniShow Innovation Awards bekend gemaakt. De New Tech Award ging naar Romias Robotics, een bedrijf uit Enter (Overijssel) dat automatiseringsoplossingen biedt voor de metaal- en kunststofindustrie. Bekroond werd de Otto Fleetmanager, een softwareplatform voor de integratie van zelfrijdende voertuigen in fabrieken. De jury noemde dit een mooi voorbeeld van smart industry, waarbij slim gebruik wordt gemaakt van data uit het proces. Cellro won de award in de categorie Dutch Tech. Het bedrijf uit Veenendaal ontwikkelde een laagdrempelige innovatie voor het geautomatiseerd produceren van complexe werkstukken in kleine series of enkelstuks. De Smart Potential Award, een soort aanmoedigingsprijs, ging naar het Rhodium24-platform van Metal Heaven. Dit platform maakt het mogelijk op basis van een 2- of 3d-tekening automatisch een offerte te maken. Volgens de jury kunnen alle maakbedrijven, van klein tot groot, deze applicatie gebruiken.
Het evenement werd georganiseerd door FPT-VIMAG en Koninklijke Metaalunie, in samenwerking met Jaarbeurs.
Onzin, want 80% van die bedrijven gelooft niet in de hype. Dat de rabobank meer geld wil verdienen door bedrijven onnodig in zaken te laten investeren die ze weinig tot niets opbrengt ligt meer voor de hand.
Johan Duinkerken,
Slechts mogelijke management praktijken ombuigen naar best mogelijke gaat grotendeels om de informatie in het beslissingsproces. En investeren in vernieuwing zou weleens profijtelijker kunnen zijn dan het geld tegen lage rente laten renderen, niet alle innovaties hoeven gefinanciëerd te worden. Eén van de veel gehoorde klachten in de maakindustrie is het tekort aan (gekwalificeerd) personeel, aan managers geen gebrek.
Veel investeren = geld lenen = Rabo wc-eend conclusie.
De boodschap is duidelijk : vervang slecht management.
KJ,
Betreffende Rabo WC-eend conclusie, een ‘return on investment’ investeringsstrategie gaat om de business case want bedrijven in de maakindustrie die hetzelfde blijven doen zoals ze altijd doen zullen waarschijnlijk over 5 tot 10 jaar niet meer bestaan. Niet investeren in innovatie zorgt voor achterstand die straks niet meer in te halen is. Dit betreft niet alleen het Survival of the Fittest marktprincipe van concurrentie op prijs – lees efficiëncy – maar ook op nieuwe maatschappelijke eisen aangaande het milieu.
Natuurlijk kun je de poppetjes vervangen maar vaak gaat het alleen om de processen die gevolgd worden door het management. Deze processen worden niet altijd gevoed met de juiste informatie door een teveel aan ‘disconnected processes’ in bekende ERP systemen. Neem bijvoorbeeld het geautomatiseerd produceren van complexe werkstukken in kleine series of enkelstuks met bijvoorbeeld een 3D printer. Kanteling van manufacturing-to-stock principe naar Make-to-Order draait het proces 180 graden om en heeft dus een enorme impact op de supply chain zoals een platform als AliExpress laat zien. MKB klaagt over de concurrentie van Internet maar blijft dingen doen zoals ze het altijd deden.
@Een oudlid | 10 maart 2020 12:24
Als je het over het MKB hebt, dan heb je het in de meeste gevallen over bedrijfjes waar de eigenaar nog steeds met de innovaties op de proppen komt, louter omdat hij/zij de meeste produktkennis heeft. Uiteraard is diezelfde eigenaar dag en nacht bezig met het efficient maken van de produktie processen. Omschakeling van MTS naar MTO speelt niet zo erg in het MKB, want wat gaan die paar produktiemedewerkers doen als de order(s) zijn afgewerkt? Het is daarom ook niet terecht om een MKB te vergelijken met AliExpress. Het zijn niet zozeer de produktieprocessen als wel de produkten die innovatief zijn in het MKB.
Over management zegt het artikel “Bedrijven die over de slechtst mogelijke managementpraktijken beschikken, en deze weten om te buigen tot de best mogelijke, verhogen de kans om zeer snelle groei door te maken met maar liefst 35 procent.”
Het gaat hier om managers die consequent verkeerde beslissingen nemen. Dat kan je echt niet in alle gevallen wijten aan slechte informatie.
KJ,
De vergelijking met AliExpress ging om veranderingen in de maatschappij die zeker voor alle familiebedrijfjes waar alleen DGA de innovator is desatreus zal zijn. Ik voorspel een faillisement voor 35% hiervan over 5 jaar en wil daar wel een fles tegenover zetten. Het verhaal van een andere chauffeur op dezelfde vrachtwagen door de poppetjes te vervangen zonder een aanpassing van de processen is nogal dodelijk voor veel bedrijven. Le roi est mort, vive le roi gaat om het bewaren van tradities die veelal niet past bij een nieuwe tijdsgeest.
Een ondernemer annex eigenaar is nog wat anders dan een manager, laatste neemt soms ook consequent de verkeerde beslissingen vanuit een behoudenheid. Het verhaal van olifantenpaadjes van ingesleten management praktijken die niet verder kijken dan de dijken gaat soms ook om de piketpaaltjes vanuit een branche. Een verticale integratie in de keten door MTO van een voorbeeld zoals AliExpress gaat uiteindelijk om een honger naar nieuwe markten. De blauwe (electrische) SRV wagen van de jaren 70 is in het straatbeeld vervangen door de busjes van CoolBlue, een vervanging van de chauffeur wat mij betreft.