Digitale transformatie is al tijden een prioriteit voor zakelijke leiders en it-afdelingen. En niet zonder reden; de belofte van een hogere operationele efficiëntie, een versnelling van de time-to-market en een betere samenwerking tussen werknemers, is te groot om te negeren.
Volgens recent onderzoek heeft 70 procent van de bedrijven inmiddels al een digitale transformatiestrategie of werken ze aan de ontwikkeling van een strategie.
De route naar een digital-first personeelsbestand is echter niet eenvoudig. Hoewel in de meeste organisaties de digitale transformatie in gang is gezet, zijn er veel hardnekkige, algemene uitdagingen. De grootste obstakels zijn onvoldoende budget, legacy-systemen en de implementatie van nieuwe technologieën. Mobiliteit en de opkomst van mobiel werken, die gepaard gaan met digitale transformatie, vormen ook een uitdaging.
Ondanks deze uitdagingen is het voor veel organisaties – of ze nou actief zijn in retail, financiën of de maakindustrie – noodzakelijk om te veranderen, omdat ze anders achterblijven. Maar hoe kunnen cto’s en it-afdelingen dit realiseren en hoe veranderen ze hun bedrijf succesvol in een slimme organisatie?
Budgettekort oplossen
Digitale transformatie is niet mogelijk zonder een extra investering. Het is daarom geen verrassing dat de financiering een veelvoorkomend obstakel is. Organisaties die meer budget vrij kunnen maken voor it, focussen hierbij vooral op nieuwe, opkomende technologieën zoals kunstmatige intelligentie (ai) en internet of things (iot). Maar digitale transformatie draait niet alleen om technologieën die bedrijfs- en operationele modellen veranderen, het gaat om het bewerkstelligen van verandering op elk niveau – tot aan de technologieën die werknemers dagelijks gebruiken toe.
Hardware blijft een belangrijk element binnen iedere it-strategie en moet daarom onderdeel uitmaken van elke aanpak om it te moderniseren. Het compleet herzien van de strategie voor devices van werknemers is een kostbaar en tijdrovend proces. En dan hebben we het nog niet eens over de extra complexiteit door het dagelijkse device lifecycle management.
Veel organisaties overwegen vanwege deze uitdaging andere aankoopmogelijkheden, zoals pc-as-a-service (PCaaS), als onderdeel van hun digitale transformatiestrategie. PCaaS omvat alles van mobiele device tot desktop-pc’s en is een opex (terugkerende kosten)-model op abonnementsbasis, waarbij dienstverlening zoals aankoop, configuratie, beheer en vervanging inbegrepen is. Dit houdt in dat een organisatie een maandbedrag betaalt voor het gebruik van apparaten en ondersteunende diensten van een leverancier, in plaats van de hardware aan te schaffen (capex). Bedrijven hebben zo het voordeel dat hun technologie up-to-date blijft, terwijl de kosten afgeschreven kunnen worden en het device-aanbod naar boven of beneden geschaald kan worden indien nodig.
Securityzorgen wegnemen
Het PCaaS-model biedt ook een mogelijke oplossing voor een andere veelvoorkomende barrière voor digitale transformatie: security. De dienstverlening binnen PCaaS kan ook data back-up, recovery en gegevensverwijdering op afstand bieden. Daarmee hebben bedrijven de zekerheid dat in geval van diefstal, schade of een cyberaanval, hun zakelijke data verwijderd of hersteld kunnen worden.
Nu steeds meer bedrijven een digitaal transformatietraject ingaan en daarmee mobiel werken beter faciliteren, groeit de zorg over databeveiliging. Cybersecurity is zelfs de grootste zorg van zakelijke leiders en houdt organisatorische veranderingen tegen. In een recent onderzoek noemde 60 procent van de respondenten de mogelijke blootstelling van klantdata hun grootste securityzorg, gevolgd door geavanceerdere cybercriminaliteit (56 procent) en een toegenomen dreigingsoppervlakte (53 procent).
Het wapenen tegen de steeds geavanceerdere methodes van cybercriminelen is niet eenvoudig. Het is daarom fundamenteel dat bedrijven vanaf dag één al bezig zijn met security en zichzelf uitrusten met de juiste beveiligingstechnologie. Devices met een biometrische inlog en hardware-based credential opslagmogelijkheden vormen een eerste stevige verdedigingslinie.
Andere veiligheidsmaatregelen, zoals zero client-oplossingen, gaan zelfs een stapje verder en dringen het risico op datadiefstal terug doordat gegevens niet op het device zelf worden opgeslagen. Door informatie op een centrale plek in de cloud op te slaan, voorkomen deze oplossingen ongewenste toegang wanneer het device kwijtraakt of wordt gestolen. Vooral wanneer werknemers veel onderweg of op locatie zijn, maar wel toegang tot data nodig hebben, is dit een waardevolle oplossing.
Einde legacy-systemen
Nieuwe technologieën zoals augmented reality (ar), 5G en iot vormen een katalysator voor digitale transformatie-initiatieven. De afhankelijkheid van legacy-systemen is echter een probleem voor organisaties die digital first willen worden. Deze technologieën leveren weliswaar grote hoeveelheden data op, maar organisaties hebben moeite om hun it-capaciteiten op te schalen om deze toestroom aan data te kunnen verwerken.
Het simpelweg vervangen van de hele it-infrastructuur is een dure oplossing waar veel organisaties geen budget voor hebben. Edge computing-oplossingen zijn een alternatief en bieden bovendien tegelijkertijd nieuwe mogelijkheden voor het verzamelen, analyseren en verspreiden van gegevens. Door data aan de rand te verwerken, wordt de druk op de cloud verminderd. Hierdoor kunnen gebruikers selectiever zijn in welke data ze naar de kern van het netwerk sturen.
Digitale transformatie blijft de komende jaren een belangrijk gespreksonderwerp. Hoewel we op weg lijken te zijn naar een digital first toekomst, zijn nog niet alle organisaties even ver in hun digitale ontwikkeling. Voor die organisaties is het zaak om de obstakels van digitalisering te overwinnen. De voordelen van een digitale transformatie zijn namelijk duidelijker dan ooit: digital first bedrijven hebben 64 procent meer kans om hun zakelijke doelstellingen te halen.
Ik heb met het idee gespeeld om middels juridische angst bedrijven af te gaan persen in hun zoektocht naar een digitale transformatie. Het bleek dat ik achteraan moest sluiten in de rij omdat met name Amerikaanse bedrijven dit model al hanteren via hun licentiemodellen. Voor de trouwe lezers, ik heb als voorbeeld de pen gebruikt die je onachtzaam weggeeft omdat je de waarde ervan verkeerd inschat. Terug huren ervan tegen absurde prijzen omdat je een handtekening moet zetten is typerend voor digitale transformatie zonder toekomstvisie.