Vroeg investeren in slimme supply chain loont: early adopters zien een kostenbesparing van tien tot vijftien procent. Dat blijkt uit onderzoek van PA Consulting. Bijna tachtig procent van de respondenten evenwel geeft aan dat de vaardigheden en capaciteit ontbreken om de supply chain verder te digitaliseren.
Door die digitalisering van hun supply chain op een laag pitje te zetten, dreigen bedrijven belangrijke voordelen mis te lopen, zoals een betere afstemming op de klantvraag, efficiëntievoordelen en hogere weerbaarheid tegen calamiteiten en andere verstoringen in de keten.
Meer dan honderd supply chain-experts over de hele wereld namen deel aan het onderzoek. Bijna een op drie van hen weet naar eigen zeggen niet hoeveel waarde een intelligente supply chain zou kunnen toevoegen. Slechts iets minder dan de helft toont specifieke interesse in de mogelijkheid om operationele kosten terug te dringen door supply chains ‘smarter’ te maken, waarmee belangrijke kansen blijven liggen om de bedrijfsresultaten significant te verbeteren. Twee derde zegt wel van plan te zijn binnen drie jaar aanzienlijke verbeteringen door te voeren in de technologie van hun supply chain. Aan de andere kant: veel organisaties schrikken terug voor de uitdagingen die bij zo’n proces komen kijken.
Corona
Het rapport verschijnt op een moment dat supply chains wereldwijd ernstig worden verstoord door de uitbraak van het coronavirus. Risicoanalist Verisk Maplecroft verwacht dat het coronavirus de aanvoerlijnen wereldwijd nog tot het derde kwartaal zal verstoren. Steeds meer leveranciers melden toenemende problemen met leveringen en zien zich gedwongen hun prijzen en omzetverwachtingen bij te stellen. De betere inzichten en voorspellingen die smart supply chains bieden, maken het mogelijk dergelijke risico’s beter te voorspellen, zodat organisaties eerder maatregelen kunnen nemen om de schade te beperken.
Er zijn een groot aantal risico’s in de supply chain, het effect van een pandemie door een corona-virus op de supply chains is een moeilijk te voorspellen risico. Iets makkelijker te voorspellen zijn de risico’s in supply chains door veranderde regels, neem bijvoorbeeld Ecodesign in Europe Regulations die 1 maart 2020 van kracht is geworden waardoor bepaalde componenten in servers en storage opeens niet meer leverbaar zijn, tenminste niet in Europa. Economische effecten hiervan kunnen weleens rampzalig zijn, met name Amerikaanse cloud providers zullen zich in de handen wrijven als concurrentie positie van Europese ISP benadeeld wordt door ondoordachtzaamheid in Brussel.
Betreffende de ondoordachtzaamheid in Brussel struikel ik momenteel vooral over de nieuwe ontwikkelingen, denk bijvoorbeeld aan software-defined en hyperconverged oplossingen waardoor de scheidslijnen tussen idle en active niet zo helder meer zijn. Deze ‘cloud native’ architecturen lijken op dit moment vooral beperkt te worden in de schaalbaarheid door rigide regels. Maar misschien spring ik iets te snel in conclusies omdat alle leveranciers nog naar ecologische specificaties van hun producten kijken waaraan ze sinds 1 maart 2020 moeten voldoen in de regio Europa, lees EU. Betreffende specificaties van online storage heb ik het idee dat ze in Brussel compleet de realiteit gemist hebben, een SSD disk van 1 of 30 TB gebruikt in ídle-modus maar 1 Watt en een tape 0 Watt.
Is de link toe te voegen naar dit onderzoek?
Partijen die interesse hebben in het verder verkennen van smart supply chains moeten eens kijken naar het BC Living Lab project: https://www.windesheim.nl/over-windesheim/nieuws/2019/december/living-labs-bieden-mkb-toegang-tot-de-wereld-van-blockchain
Ja, de link naar het rapport is toegevoegd.