Het doek valt voor internetprovider Xs4all. Afgelopen zondag 1 maart vond de ‘overdracht van onderneming’ naar KPN plaats. Dat betekent dat per vandaag al het Xs4all-personeel in dienst is van KPN. In een brief aan het personeel van Xs4all wordt duidelijk dat ook klanten overgaan naar KPN. Het telecombedrijf wil alle klanten uiterlijk op 1 januari 2022 hebben overgezet naar KPN.
In de brief aan het personeel staat dat op basis van de wet Overgang van onderneming medewerkers per 1 maart formeel in dienst treden van KPN BV. Ook stelt de brief dat de ‘snelheid en omvang van de klantmigratie bepalend is voor de vraag wanneer en in welke mate wijzigingen in het Xs4all werkpakket ontstaan’.
Het actiecomité Xs4all betreurt het definitieve einde van de provider. De eigen it-systemen van Xs4All verdwijnen en de merknaam, die vooralsnog behouden blijft, is volgens het comité niets anders dan een lege huls. Maar de actieleden maken ook bekend dat zondag 29 maart de introductie van Freedom Internet plaatsvindt in een uitverkocht Paradiso in Amsterdam. Op het podium zal dan ook de eerste internetverbinding gerealiseerd worden. Iedereen die nog vóór 29 maart founding member wordt van Freedom kan nog dit jaar een internetverbinding bij Freedom aanvragen.
Integratieplan gewijzigd
Half januari maakte KPN-ceo Joost Farweck bekend dat de integratie in maart zou plaatsvinden. Wel wijzigde hij twee belangrijke zaken. Ten eerste is besloten om toch de merknaam te blijven hanteren voor bestaande klanten. ‘KPN wil de medewerkers van Xs4all erkenning geven voor hun prestaties in de afgelopen periode. Ook willen we herkenning geven aan onze klanten. Dat is de reden om voorlopig de merknaam Xs4all in stand te houden voor bestaande klanten’, vertelde woordvoerder Hans van Zon eerder aan Computable.
‘Dat betekent dat voorlopig de Xs4all-technologie gehanteerd blijft en dat de klanten door Xs4all-medewerkers worden bediend, zowel voor verkoop als de backoffice’, vervolgt de woordvoerder. ‘Op termijn wordt de technologie geïntegreerd, maar dat staat voor eind dit jaar, begin 2021 op de planning. Zoals eerder gezegd, mogen klanten niks merken van deze technische integratie. Dit gebeurt pas als we minimaal hetzelfde kwaliteitsniveau of zelfs beter kunnen garanderen’, aldus Van Zon destijds.
Een tweede wijziging is dat KPN start met de ontwikkeling van een ‘premium breedbandaanbieding’. Dit moeten de teams van Xs4all en KPN gezamenlijk realiseren. Het product moet in het tweede of derde kwartaal van dit jaar geïntroduceerd worden. Wanneer het product werkt, gaat de acquisitie van Xs4all over naar KPN.