Vrijwilligerswerk is er in allerlei soorten en maten. Bij de keuze voor belangeloze inzet hanteer ik doorgaans de stelregel dat de activiteiten substantieel moeten afwijken van mijn professionele werk als digitaal strateeg. Dus op zaterdag wel helpen met wilgen knotten maar niet een advies uitbrengen over een geschikte app voor een sportvereniging. De scheiding tussen werk en privé blijft daardoor overzichtelijk. Voor Digital Education Africa Network (Dean) heb ik echter met plezier een uitzondering gemaakt.
Via De Staffing Groep zocht Dean een avontuurlijke professional die een evaluatie kon doen van haar huidige aanbod van digitaal onderwijs voor scholen in Kenia en in het bijzonder de onlangs geïmplementeerde technische oplossing. De pilot-fase met de ElimuPi (zie kader) staat op het punt van afronden en voor het vervolg was Dean op zoek naar antwoorden. Voldoet de huidige oplossing? Wat zijn de voorwaarden voor verdere opschaling? En waar liggen de creatieve kansen voor doorontwikkeling van het product? Een uitgelezen kans om mijn kennis en ervaring van de combinatie business-user-technic toe te passen.
Ik was oprecht vereerd te worden geselecteerd en zo vloog ik in januari naar Kenia voor drie weken vrijwilligerswerk. Het werd mijn eerste kennismaking met Afrika maar ik was voorbereid. Naast inentingen en malariapillen is er in de voorbereiding ruimte geweest voor het belichten van de culturele verschillen. Noodzakelijk om het verschil te begrijpen tussen Afrikaanse beleefdheid en Europese verwachtingen. Hakuna matata – wat zoveel betekent als ‘geen zorgen’ – is in Kenia niet voor niets een gevleugelde uitspraak. Verder bestond de voorbereiding uit het inlezen en een demonstratie van de ElimuPi.
Slimme oplossing
De ElimuPi, zo was de verwachting, is een slimme oplossing omdat het een aantal praktische problemen bij het gebruik van digitale lesmiddelen op scholen oplost: het heeft namelijk geen stroom of vaste internetverbinding nodig om te functioneren, essentiële eigenschappen om ook op rurale scholen digitaal onderwijs mogelijk te maken.
Tijdens de schoolbezoeken werd al snel duidelijk dat de eerste vraag van Dean positief beantwoord kan worden. De huidige oplossing met tablets, ElimuPi en educatieve content is uitermate geschikt om in de behoefde aan digitaal onderwijs voor middelbare scholieren te voorzien. De technische oplossing is betrouwbaar, flexibel en leidt tot een positieve gebruikers ervaring. De vraag naar opschaling komt dan ook niet alleen vanuit Dean. Docenten, schoolhoofden en uiteraard de leerlingen in Kenia vragen om méér tablets, méér content en méér digitaal onderwijs. De leerlingen verschillen in dat opzicht niet van die op het Europese continent.
Alle betrokkenen geven aan dat het leren in kleine groepjes (er zijn doorgaans niet voldoende tablets voor alle leerlingen in de klas) zeer effectief is en dat de individuele prestaties substantieel verbeteren. Daarnaast zijn de tablets draagbaar in tegenstelling tot de computers in een computer-lab. Die draagbaarheid maakt het mogelijk om de scholen kennis te laten maken met een heel andere vorm van onderwijs. Het competentie gestuurd systeem en de 21ste-eeuwse vaardigheden zijn ook in Kenia weliswaar bekende begrippen, maar er is nog geen inhoud aan gegeven. Het Keniaanse model is traditioneel en gebaseerd op het leren van feiten. Het praktisch toepassen van kennis, het gebruiken van vaardigheden zoals kritisch denken en creativiteit binnen een competentie gericht onderwijsmodel staat nog in de kinderschoenen.
Hier ligt dan ook de toegevoegde waarde van aanpak van Dean. Met de technische oplossing als basis en door docenten te trainen in het gebruik van de geboemde vaardigheden en digitale lesmiddelen heeft Dean twee middelen in handen om het onderwijs in Kenia en omstreken naar een hoger niveau te tillen.
Er zijn nog veel meer conclusies om te delen en er staan ook nog veel meer missies gepland. Als je daar benieuwd naar bent en meer wilt weten over de mogelijkheden om ook je kennis en kunde in te zetten, dan is er op 10 maart van 16.00 tot 18.00 uur een niet te missen evenement in het Dynahouse in Nieuwegein. Meld je aan voor deze kosteloze bijeenkomst door een mail te sturen naar: events@destaffinggroep.nl. Of klik hier. En misschien zit jij dan als volgende consultant in het vliegtuig naar Kenia.
Benny Naber, senior digital strategist bij studioBNO
ElimuPi
Een ElimuPi is een draagbaar toegangspunt dat toegang geeft tot duizenden onderwijskundige bronnen zonder dat daarvoor een internetverbinding nodig is. De ElimuPi is gebaseerd op een Raspberry Pi en meet slechts 9 x 6,5 x 3 cm. Eenvoudig te dragen en te gebruiken in klaslokalen of trainingslocaties. De ElimuPi kan aangesloten worden op netstroom maar werkt ook met een externe accu (batterij). Ideaal voor afgelegen locaties. Elk apparaat met een draadloze verbinding kan verbinding maken met de ElimuPi.
Dean kan voorzien in tablets of laptops, maar men kan ook eigen apparatuur gebruiken om de ElimuPi content te benaderen. Wikipedia, Khan Academy, TED talks, interactieve wetenschap simulaties, boeken, landen informatie, en nog veel meer. Een offline Android Play Store maakt het mogelijk om eenvoudig Android Apps te installeren zonder een actieve internetverbinding. Het is heel eenvoudig om eigen content toe te voegen en beschikbaar te maken via de ElimuPi.
Bio
Benny Naber/studioBNO vertaalt strategische wensen in digitale oplossingen voor bestaande organisaties zoals Wereld Natuur Fonds, Dienst Justitiële Inrichtingen, De Staffing Groep, UMC Utrecht, diverse ministeries en startup’s zoals Treatwell, The Afternet en Moxiom. Na 17 jaar als bureaudirecteur is Benny sinds 2017 werkzaam als zelfstandige/interimmer.