Hij heeft wel wat weg van die ouderwetse, houten speelgoedtrein. Maar de LoCoMoGo Trein is allerminst achterhaald, want het eerste niet-robotische speelgoed dat jonge kinderen de affiniteit met coderen en programmeren bijbrengt.
Spelenderwijs leren, heet dat. In dit geval het vak programmeren, en zonder scherm. Aanvankelijk dan. De slimme trein namelijk rijdt over een superflexibel spoor dat het kind middels het aanbrengen van tape op een vloer zelf aanlegt, waarna met het aanbrengen van gekleurde tape de snelheid is te verhogen of lampjes te laten oplichten. De volgende stap is om de trein via add-ons te programmeren en zo verder…
Wie zich hier helemaal geen voorstelling van kan maken, kijkt even naar de (weliswaar sentimentele) videoclip waarin de LoCoMoGo Trein nog eens wordt uitgelegd. Dan wordt ook duidelijk dat de LoCoMoGo Trein kinderen meeneemt op een fun first-reis, waarbij ze stap voor stap leren programmeren en de mogelijkheden van coderen ontdekken. In dit licht staat op de site overigens nog een interessant ‘onderzoeksresultaat’: 91 procent van de ouders wil dat zijn kind leert coderen.
Over LoCoMoGo
Startup LoCoMoGo is een jaar geleden opgericht door de Keniaans-Nederlandse Kibet Kipkemoi. Destijds rondde hij aan de Universiteit Twente zijn master Embedded Systems af; een combinatie van Elektrotechniek en Computer Science.
LoCoMoGo zoekt voor zijn ‘Fun First aanpak’ momenteel crowdfunding op Kickstarter. De campagne heeft al vijftigduizend euro opgehaald (initiële doel was tienduizend euro).