De Amerikaanse crm-gigant Salesforce neemt Vlocity over. Dit bedrijf, dat in de Benelux vanuit Rotterdam aangestuurd wordt, biedt industriespecifeke cloud- en mobiele software gebaseerd op het Salesforce-platform. Salesforce legt voor Vlocity een slordige 1,2 miljard euro op tafel.
Specifiek richt Vlocity zich op de sectoren communicatie, media- en entertainment, energie, verzekeringen, gezondheidszorg en overheid. Klanten in de Benelux zijn onder meer KPN, ABN Amro, Orange en Engie. Salesforce noemt het belangrijk voor haar klanten dat ze producten hebben die de ‘taal van hun branche’ spreken. Met de kenmerken van Vlocity wil Salesforce de mogelijkheden in de diverse branches en de kennis van de producten binnen die sectoren vergroten en het bedrijven in die bedrijfstakken mogelijk maken om digitaal (verder) te transformeren.
Toegang tot partners
Op de site van Vlocity bedankt ceo en oprichter David Schmaier uitgebreid de system integration partners en de onafhankelijke softwarepartners voor de groei van het bedrijf wat geleid heeft tot de overname.
Sunil Kumar Verma, analist bij GlobalData, benadrukt het belang voor Salesforce van de toegang tot het partnerkanaal van Vlocity. ‘Salesforce heeft dankzij de overname toegang tot partners vanuit het Vlocity Industry Partner (VIP) Program. Grote namen uit dit programma zijn technologiepartners als IBM, Adobe en Accenture en consulting partners als Accenture, Deloitte, Capgemini, PWC, Infosys en Cognizant.’
Overnamepad
Salesforce is al langere tijd op overnamepad. Vorig jaar nam het bedrijf ClickSoftware over voor 1,2 miljard euro. Ook kocht het in hetzelfde jaar Tableau Software, dat eveneens specialist is in data-analyse, voor maar liefst vijftien miljard euro. In 2018 werd het Israëlische Datorama ingelijfd, een specialist in marketing analytics. De overnameprijs was destijds naar verluidt ruim 730 miljoen euro. In datzelfde jaar werd ten slotte ook Mulesoft overgenomen voor zes miljard euro.