Vouwbare smartphones blijven de komende jaren duur. De prijs van de nieuwe Huawei Mate Xs ligt met 2.499 euro zelfs nog tweehonderd euro boven die van haar voorganger Mate X, die nooit in Europa is uitgebracht.
Walter Ji, ceo Huawei consumer business in Europa, verwacht voorlopig geen schaalvoordelen die de kostprijs omlaag drukken. Dan zouden er enkele miljoenen exemplaren van moeten worden verkocht, hetgeen onwaarschijnlijk is. Het vouwbare scherm is de meest kostbare component. Pas over twee, drie jaar, wanneer dergelijke schermen in meerdere soorten ‘smart devices’ worden gebruikt, is enig prijsverval denkbaar. Ji licht toe dat voor het voorkomen van beschadigingen een coating wordt gebruikt die zirconium bevat. Materiaal dat drie keer zo duur is als goud. Deze zirconium-legering is dertig procent harder dan een titanium-legering. Ook de vervaardiging van het scharnier is geen goedkope grap. Het scherm dat aan de achterkant van de telefoon zit, moet in dichtgevouwen toestand perfect sluiten. ‘Er mag geen enkele ruimte tussen zitten’, aldus Ji.
Ji beantwoordde na afloop van een persbijeenkomst in Barcelona vragen over de nieuwe Mate Xs. Belangrijkste verschil met de voorganger is dat scherm en draaimechanisme zijn versterkt. Ji zei dat de constructie uitgebreid is getest, maar hij weigerde te verklaren hoe vaak de telefoon open en dicht is te klappen. Volgens hem moet dit twee tot drie jaar zonder problemen kunnen. Vergeleken met de eerste vouwbare smartphone die een jaar geleden werd geïntroduceerd, is volgens Ji sprake van een ‘drastische verbetering’. Als doelgroep ziet hij vooral ’techies’ en ‘hi-end consumers’.
Leven na Google
Nu Huawei geen licenties meer krijgt op Android inclusief de PlayStore, Maps, Gmail en Duo, moet naarstig naar alternatieven worden gezocht. Het Huawei-management meent dat er zeker een ‘leven na Google’ bestaat. Bij hoog en laag wordt volgehouden dat de consument straks zelfs meer keuze krijgt. Huawel Mobile Services heeft alle zeilen bijgezet. Met grote en kleinere app-ontwikkelaars zijn volop onderhandelingen gaande. Onder meer van Booking.com komt een Huawei-versie uit. De App Gallery kent geen platform voor reclame. ‘Daar zijn ook geen plannen voor’, zegt Ji. Maar zoals bekend heeft Huawei een pot van een miljard dollar klaar liggen om de ontwikkeling van apps te stimuleren.
Vorig jaar verkocht Huawei wereldwijd 240 miljoen smartphones, een stijging van ruim zestien procent. De verkoop van pc’s nam tweehonderd procent toe, terwijl 170 procent meer wearables over de toonbank gingen. In onderzoek en ontwikkeling investeert Huawei meer dan bijvoorbeeld Apple of Intel.