De Franse it-consultant Capgemini heeft 2019 afgesloten met meer winst en meer omzet. Het bedrijf stelt een nieuw programma voor om nog eens 600 miljoen euro eigen aandelen in te kopen.
Capgemini behaalde een nettowinst van 856 miljoen euro vorig jaar op een omzet van 14,13 miljard. In 2018 tikten die cijfers af op respectievelijk 730 miljoen en 13,2 miljard euro. ‘Met het sterke resultaat van 2019 gaan we verder op het momentum dat enkele geleden werd ingezet’, zegt topman Paul Hermelin. ‘We zijn opnieuw sterker gegroeid dan de markt, zoals we gezegd hadden. Onze operationele marge stijgt al voor het negende jaar op rij en we hebben ons free cash flow-doel overschreden. Deze sterke financiële performantie laat de sterkte van ons zakenmodel en onze financiële discipline zien.’
De VS is nu goed voor 32 procent van de groepsomzet van Capgemini en liet een groei van 2,6 procent zien. Vooral in de diensten- en energiesector kon Capgemini er goede resultaten boeken. Het Verenigd Koninkrijk en Ierland (12 procent van de omzet) en Frankrijk (21 procent) konden een groei van respectievelijk 4,7 en 5,9 procent voorleggen. In Frankrijk waren voor de industrie, de diensten en de publieke sector de groeimotoren. In de rest van Europa (27 procent van de omzet) was er een aanwas van 6,2 procent, in Zuidoost-Azië en Latijns Amerika was zelfs 12,8 procent.
Opmerkelijk was dat het laatste kwartaal van 2019 zeker niet het sterkste was. In het VK had Capgemini zelfs met teruglopende cijfers te maken in de laatste drie maanden van het jaar, vooral door de Brexit-onzekerheid. Ook in Noord-Amerika was er een lichte daling van de activiteiten.
Voor 2020 gaat Capgemini uit van een omzetgroei van vier procent en een verbeterde operationele marge van 12,4 tot 12,6 procent. Het bedrijf kondigt ook aan dat het nog eens voor 600 miljoen euro eigen aandelen gaat kopen. Eerder was al een inkoopprogramma ter waarde van 250 miljoen aangekondigd.