De Franse it-specialist Atos heeft er naar eigen zeggen een ‘robuust’ jaar op zitten. De omzet van het bedrijf groeide aan en het hield daar ook meer operationele winst aan over.
Atos boekte in 2019 een omzet van ruim 11,5 miljard euro, dat is 1,4 procent meer dan vorig jaar. De operationele marge tikte af op 1,19 miljard euro of 10,3 procent van de omzet. Vorig jaar was dat 9,8 procent. De winst steeg van 630 miljoen naar 660 miljoen euro.
Infrastructure & Data Management blijft de grootste divisie binnen Atos. Deze was goed voor 6,3 miljard euro omzet. Daarna volgen Business & Platform Solutions (4,2 miljard) en Big Data & Cybersecurity (1,05 miljard). Die laatste afdeling mag dan wel de kleinste zijn, ze liet wel veruit de grootst omzetsprong optekenen: plus 18,3 procent vergeleken met vorig jaar. Bovendien zorgt ze procentueel ook voor de grootste bijdrage aan de operationele marge.
Specifiek in de Benelux en Nordics-regio, die Atos als een geheel beschouwd, steeg de omzet met 3 procent. Atos kon trouwens in alle regio’s een groeiwinst optekenen, behalve in de Verenigde Staten, waar de omzet achteruitging. De dienstverlener wijt dat aan een contract met de hotelketen Marriott dat niet werd vernieuwd en aan minder activiteit op het gebied van unified communications en samenwerkingstools. Ook in de Benelux-Nordics-regio gingen de cijfers van unified communications achteruit. Er werden in onze contreien wel nieuwe contracten afgesloten met onder meer Philips en ‘een verzekeraar’ door de afdeling Business & Platform Solutions. Voor die laatste ging het specifiek om cloud-activiteiten.
Personeel en transformatie
Bij Atos werkten op het eind van 2019 precies 108.317 mensen. Dat zijn er een stuk minder dan de ruim 122.000 van eind 2018, maar dat ligt voor een groot deel aan de afsplitsing van Worldline, zo zegt het bedrijf. Als die cijfers uit de vergelijking worden gehouden, daalde het aantal personeelsleden met 1,9 procent.
Voor 2020 heeft Atos een ingrijpend transformatieplan op poten gezet dat ‘Spring’ werd gedoopt. Hierbij wordt het productportfolio aangepast en de go-to-market-strategie aangescherpt. Het bedrijf zal zich voortaan op zes sectoren concentreren: manufacturing, financiële diensten en verzekeringen, de publieke sector en defensie, telecom, media en technologie, gezondheidszorg en resources en diensten. Tegelijkertijd worden vijf ‘Regional Business Units’ opgezet: Noord-Amerika, Centraal-Europa, Noord-Europa (waaronder de Benelux valt, samen met V.K., Ierland en Scandinavië), Zuid-Europa en ‘Growing markets’.
Wat cijfers betreft, verwacht Atos voor 2020 een organische groei van ongeveer 2 procent en een operationele marge die twintig tot veertig basispunten boven die van 2019 ligt.