Als ze in de komende twaalf maanden niet digitaal transformeren denken vier op de vijf Nederlandse organisaties geld te gaan verliezen. Dat blijkt uit een onderzoek van het softwarebedrijf Mulesoft. Zowat 90 procent van de organisaties meldt dat integratie-uitdagingen het tempo van hun digitale transformatie vertragen, waarbij meer dan de helft niet-verbonden klantervaringen biedt via verschillende kanalen.
Uit het wereldwijde onderzoek onder achthonderd it-beslissers wereldwijd, waaronder ook Nederland, in organisaties met ten minste duizend werknemers, blijkt dat digitale transformatie op grote schaal een strategische noodzaak is geworden voor bedrijven. 92 procent van de Nederlandse respondenten neemt momenteel initiatieven of maakt plannen voor het komende jaar om te innoveren. Er zijn echter aanzienlijke integratie-uitdagingen voor 90 procent van de organisaties, die een negatieve invloed kunnen hebben op de omzet, time-to-market en klantervaringen.
Bedrijven worstelen met nog andere obstakels: van de bijna 732 verschillende applicaties die door de gemiddelde onderneming worden gebruikt, is slechts 24 procent van die applicaties geïntegreerd. Dit betekent dat meer dan de helft van de organisaties geen 360-graden beeld van zijn klanten heeft. Een gevolg is dat meer dan de helft van de bedrijven niet in staat is om hun klanten verbindende ervaringen aan te bieden.
Diepe integratie vereist
Minstens de helft van de respondenten zegt dat hun it-budgetten dit jaar met minder dan 10 procent zullen stijgen, ondanks dat hun projectbelasting met 41 procent omhoog gaat. Wanneer it de zakelijke eisen niet kan bijhouden, ontglippen projecten: meer dan twee derde (68 procent) van de organisaties kon vorig jaar niet al zijn projecten waarmaken, waardoor een achterstand voor 2020 ontstond.
It wordt ook geconfronteerd met de constante evenwichtsoefening om de lichten aan te houden en te innoveren: 73 procent van de tijd wordt gemiddeld besteed aan het runnen van het bedrijf, in plaats van te focussen op innovatie en ontwikkeling. Organisaties hebben het ook lastig om het tempo van onze digitale wereld te handhaven: 82 procent van de it-beslissers vindt het moeilijk om nieuwe technologieën te introduceren vanwege hun it-infrastructuren. Nieuwe technologie-investeringen vergroten alleen de behoefte aan integratie: de vier belangrijkste it-investeringsprioriteiten voor 2020 zijn beveiliging (50 procent), big data en analytics (36 procent), api’s inzetten (30 procent) en multi-cloud strategie (28 procent) – dit alles vereist een diepe integratie met bestaande systemen.
De overgrote meerderheid van organisaties zegt ook wel de kracht en het potentieel van api’s te begrijpen: 66 procent gebruikt momenteel openbare of particuliere api’s. Maar slechts weinigen hebben echter een strategische aanpak ontwikkeld om api-gebruik in het hele bedrijf mogelijk te maken.