Ericsson belooft een stabielere werking van het mobiele netwerk. De inzet van kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai) moet verbeterde netwerkprestaties en snellere probleemoplossing mogelijk maken.
De vooraanstaande mobiele netwerkleverancier zegt het aantal kritische incidenten met wel meer dan een derde te kunnen verminderen. Kunstmatige intelligentie helpt te anticiperen op fouten. Ook zijn problemen hiermee geautomatiseerd op te lossen. Mocht dit laatste niet lukken, dan lost de preventieve ondersteuningsdienst het probleem binnen vijf minuten op, aldus Ericsson.
De Zweedse onderneming presenteerde de nieuwe toepassingen van kunstmatige intelligentie tijdens een persconferentie in Londen. Aanvankelijk was die bijeenkomst bedoeld als voorproefje op het Mobile World Congress (MWC) te Barcelona. Ericsson behoorde tot de eerste grote leveranciers die aankondigde uit zorg voor het coronavirus van congresdeelname af te zien. Inmiddels is het congres geannuleerd.
Training
Ericsson kondigt een digitaal platform aan die de samenwerking met netwerkoperators moet verbeteren. Ook moet dit de invoering van nieuwe technologie zoals 5G makkelijker maken. Operators worden bovendien beter ondersteund bij de training van hun personeel.
Verder gaat Ericsson kunstmatige intelligentie en gegevensanalyse inzetten om het energieverbruik in de hele netwerkinfrastructuur te verminderen. Vooral in het draadloze toegangsnetwerk is nog veel stroom te besparen. Bovendien zijn lokaal minder inspecties nodig. Behalve meer intelligentie in het netwerk, een betere samenwerking met operators en beter energiebeheer kondigde Ericsson het 5G platform aan. Hiermee is een veel breder scala aan diensten en datavolumes te ondersteunen.