Onder ict-dienstverleners en resellers heerst onvrede over de aangekondigde overname van dienstverlener Ictivity door distributeur Ingram Micro. Partners die bij de distributeur ict-producten inkopen, vrezen dat deze via Ictivity een directe concurrent wordt. ‘Het probleem is dat Ingram bekend is met onze cijfers, klantnamen, en de marges die wij hanteren.’
Ingram Micro Benelux maakte begin februari bekend Ictivity over te nemen en daarmee zijn activiteiten uit te breiden naar dienstverlening. Met de overname van Ictivity wordt de distributeur een concurrent van de dienstverleners die bij Ingram inkopen. Ict-resellers, managed service providers en systeemintegratoren zijn meestal afhankelijk van distributeurs, die hun schakel met de ict-fabrikanten vormen. En dat is niet eerlijk, vinden veel van deze dienstverleners.
Verwijtbaar
‘Het stoort mij enorm dat Ingram Micro Ictivity heeft overgenomen’, zegt Judith Littel, eigenaar van Promax uit Bergschenhoek. ‘De distributeur waarbij wij veel inkopen, wordt ineens onze directe concurrent.’ Ze vindt het bovendien verwijtbaar dat Ingram Micro zijn partners niet heeft geïnformeerd over de overnameplannen. ‘Het nieuws viel rauw op ons dak en vervolgens blijft het stil.’
‘Het probleem is dat Ingram bekend is met onze cijfers, klantnamen, en de marges die wij hanteren’, vervolgt ze. ‘Wat gebeurt er als bijvoorbeeld gemeente Eindhoven een tender start en Ictivity daar net als wij op wil inschrijven? Ze zeggen wel dat de activiteiten van Ictivity los blijven staan van Ingram, maar hoe gaan ze dat aantoonbaar maken?’
Telefoon staat niet stil
Littel schreef haar ongenoegen op LinkedIn en kreeg bijval van veel branchegenoten. ‘Veel bedrijven zijn het met me eens’, vertelt ze. ‘Ik heb veel direct messages ontvangen en de telefoon staat niet stil. Het leeft en toch heerst er een laisser-faire-stemming. Dat moet veranderen. Er zijn veel goede ict-bedrijven die elkaar als concurrent zien, maar nu moeten ze als één stem spreken.’
Inmiddels heeft Littel contact gehad met de directie van Ingram Micro Benelux. Die zou hebben toegezegd meer leads door te sturen naar haar bedrijf. ‘Ik laat me niet omkopen met leads en beraad me op andere distributeurs.’ Volgens haar heeft Ingram te maken met steeds kleinere marges en was dat een reden voor de overname van Ictivity. Door zelf diensten aan te bieden verwacht het bedrijf zijn marge te verbeteren. Bovendien zouden partners aan Ingram hebben gevraagd om meer ondersteuning. ‘Blijkbaar hebben die partners zelf te weinig kennis in huis. We moeten af van partijen die zelf geen waarde toevoegen.’
Integriteit in het geding
De overname van Ictivity door de distributeur baart meer kanaalpartijen zorgen. ‘Met een dergelijk beleid komt de integriteit van een distributeur per definitie in het geding’, meldt Serge Stijnen van dienstverlener SouthernHill. ‘Ze handelen immers met kennis vanuit hun distributieovereenkomsten. Tevens zijn onderlinge (prijs)afspraken en kennisdeling niet aantoonbaar uit te sluiten. Er zit dus een weeffout in het distributielandschap van de vendoren en dit zou ook daar aangekaart moeten worden.’
Volgens Ingram Micro en Ictivity is het onterecht dat resellers bezorgd zijn over de overname. Ictivity doet vrijwel geen inkoop van hardware en software en is daarmee geen typische Ingram-klant. Het kanaal krijgt er dus geen concurrent bij met Ingram Micro, aldus Ingram-directeur Eric Segers en Wilbert van Beek van Ictivity.
Ik snap haar reactie, maar als je omdenkt, kun je ook denken wat doet het voor eind klanten, die niet alleen naar de prijs kijken, maar als het goed is ook naar het totaalplaatje. Als je goedkoop wil inkopen, kies dan een webshop of aliexpress.
Klanten zoeken niet alleen producten en services, maar zoeken een partner die voornamelijk positieve belevenissen levert, dus waar is ze bang voor…wat kun jij toevoegen tov die concurrent. Ben je in die zin bang van Ictivity? Stel je die vraag.
En als je enige inkoopkanaal ingram micro is, snap ik dat ook, maar misschien moet je daar wat aan doen, kies 2x partijen dat houdt ze scherp. De marges tussen directe inkoop van ict hardware en azie zijn relatief groot en besef dat je ook directe inkoop kunt doen bij nl of duitse con-collega’s van ingram micro.
concurrentie en marktwerking is goed tot op zekere hoogte. Bij de juiste kwaliteit-vraag komt vanzelf de juiste prijs en niet omgekeerd.
Aan de andere kant kan ik ipv overnemen ook de nodige bedrijven vanuit een andere bedrijfsvorm financieren in de vorm van geld erin stoppen en aandelen krijgen, dan is het onzichtbaar is, maar denk je dat er dan geen afspraken tussen die bedrijven onderling liggenals ik dat doe. Zo maak ik bepaalde bedrijven weer gezond.
Kortom: Er zijn meer manieren om een constructie op te zetten. Anno 2020 merk ik echter wel dat veel nieuwe bestuurders helaas geen rekening meer houden met wie hen groot heeft gemaakt en bijv. slechter omgaan met bijv. partners e.d.. Ze beseffen vaak ook niet dat ze zo weer van hun troon kunnen vallen als er enkele gaan lopen naar een ander door een dergelijke actie.
Wij leven anno 2020 in een nieuwe werkelijkheid waarbij de kunst is om elkaar in leven te laten en niet het recht vd sterkste die a alles naar zich toetrekt voor eigen gewin, die alleen aan zichzelf denken, maar die generatie bestuurt nu wel bedrijven en kan vaak ook niet goed overweg met tegenvallers. Als wij dit groeigedrag de komende jaren gaan toestaan, krijgen wij monopolisten en stopt het innoveren. En wordt de verhouding rijk en arm alleen maar groter. Gun elkaar wat, maar je mag elkaar best scherp houden. Ik ben benieuwd wat de officiele autoriteiten nu gaan doen.
Autoriteiten gaan niets doen want marktwerking is volgens hun heilig. Alleen toezicht op monopolieposities of kartelvorming is gebrekkig dus zijn de zorgen wel begrijpelijk.