De Nederlandse maritieme ontwerpstudio Sinot uit Eemnes, ontkent ten stelligste elke betrokkenheid bij de bouw van een superjacht voor Bill Gates. Van enig contact met Bill Gates of met een van zijn vertegenwoordigers is geen sprake, zegt woordvoerder Kim Stone.
Sinot heeft weliswaar een ontwerp – de Aqua – gemaakt van een door waterstof aangedreven superjacht maar zoekt nog naar een opdrachtgever. Met geen enkele partij wordt hierover onderhandeld, aldus Stone. Ze weerspreekt berichten in de media als zou de mede-oprichter van Microsoft al een kleine 600 miljoen euro (645 miljoen dollar) voor de constructie van het jacht hebben uitgetrokken.
Het jachtontwerp dat vorig jaar tijdens de Monaco Yacht Show is getoond, gaat uit van een lengte van 112 meter. Overigens is het bezit van een superjacht niet ongebruikelijk onder gefortuneerde ict-ondernemers. Een aantal van hen liet deze ‘schuiten’ in Nederland bouwen. Larry Ellison, oprichter van Oracle, liet bij De Vries Van Lent (Feadship) voor 160 miljoen dollar de Musashi bouwen. De Voogt Naval Architects was de ontwerper.
Ook de beide Google-grondleggers Larry Page en Sergey Brin hebben ieder een superjacht. De Octopus van Paul Allen, samen met Bill Gates oprichter van Microsoft, meet liefst 126 meter. Maar dit jacht valt in het niet bij de Azzam van de emir van Abu Dhabi. De Azzam kan met zijn 180 meter alleen in containerhavens aanmeren. De Venus van wijlen Steve Jobs heeft, hoe kan het ook anders, een strak design. Philippe Starck tekende ervoor. Jobs telde hier 120 miljoen dollar voor neer. Ook het ‘Elfje’ van Eric Schmidt, executive chairman van Google, mag er zijn.
Wie heeft de grootste?
SAP-baas Hasso Plattner bezit een van de grootste zeiljachten, de Visione. Hij had vroeger ook nog een gemotoriseerd superjacht waarvan hij dacht dat het de grootste ter wereld zou worden. Plattner vertelde destijds bij de aankondiging van de bouw aan iedereen hoe lang het schip zou worden. Daarop besloot Larry Ellison over zijn boot in aanbouw een kleinere lengte op te geven dan in werkelijkheid het geval was. Toen zijn Rising Sun werd opgeleverd, bleek die een stuk groter dan het motorjacht van zijn concurrent. Ellison is er nog altijd trots op dat hij de SAP-baas met een list kon overtreffen. Hij was er immers zeker van dat Plattner zijn schip tijdens de bouw zou laten verlengen om toch de grootste te kunnen zijn.
In 1996 hadden Ellison en Plattner het al aan de stok gekregen tijdens een zevendaagse zeilrace. Beide mannen zijn verwoede zeilers. Na zes dagen lag Ellison zo ver voor dat de laatste zeildag er niet meer toe deed. De Amerikaan zat met zijn bemanning al lang aan de wijn, toen Plattner langs kwam met een kapotte mast. Ellison wist niet dat een bemanningslid van Plattner gewond was geraakt. Hij maakte nog een grapje richting Plattner. De Duitser ontstak daarop in woede, vooral omdat Ellison geen poot uitstak om te helpen. Plattner liet zijn broek zakken en toonde zijn achterwerk. ‘Het was een dwaze actie’, zegt Ellison lachend. ‘Maar de werkelijke reden van zijn frustraties is dat hij nooit van me heeft kunnen winnen. Voor Hasso moet dat vreselijk zijn,’ verklaarde hij destijds. Later kreeg Ellison spijt van zijn aankoop. Hij deed het jacht van de hand omdat het te groot was voor de meeste jachtbestemmingen.