Bijna de helft van de cio’s (49 procent) zag het afgelopen jaar het budget voor informatietechnologie groeien, zo blijkt uit de cio survey 2019. Historisch gezien zijn de voornaamste redenen om te investeren in nieuwe technologie het besparen van kosten, vereenvoudigen van de administratie, versnellen van processen en meten van resultaten. Mooie doelstellingen, maar vaak geen onderscheidende factoren. Als technologie organisaties echt moet transformeren, moet het medewerkers in staat stellen hun werk op de best mogelijke manier te doen.
De kracht van bedrijfsoplossingen zou moeten worden bekeken op de manier waarop deze de ‘people experience’ van medewerkers verbetert. Dat wil zeggen dat de menselijke ervaring bij softwareontwikkeling centraal moet staan. Investeringen in technologie moeten niet simpelweg worden beoordeeld in termen van efficiëntie, maar juist op basis van de mogelijkheden die het biedt aan medewerkers om hun talent te ontplooien. De juiste people experience genereert namelijk meer dan return on investment (roi).
Meer is niet per se beter
We staan aan de vooravond van de ‘vierde industriële revolutie’: digitale technologieën innoveren bedrijfsprocessen en in vrijwel iedere sector worden de voordelen die software kan leveren erkend. De mogelijkheden van technologie als procesversneller, automatiseringsspecialist en informatieverstrekker zijn alom bekend en digitale hulpmiddelen zoals enterprise resource planning (erp)-software zijn betaalbaar geworden voor bedrijven van elke omvang. Nu vrijwel ieder bedrijf technologie inzet om efficiëntie te verhogen, zijn snel, lean en verantwoordelijk handelen dan ook niet langer unique selling points. ‘Hoe meer, hoe beter’ geldt dan ook niet voor de toepassing van bedrijfssoftware.
Met een backoffice die op volle toeren draait, vertrouwen dienstverlenende bedrijven erop dat hun medewerkers het onderscheid maken. In het licht hiervan moet erp-software worden gebruikt ter ondersteuning van het vermogen van werknemers om diensten te bieden op het hoogste niveau. Gezien de gelaagde, complexe aard van veel oplossingen in de markt, voorkomen gefragmenteerde en gecompliceerde systemen juist dat personeel hun volledige potentieel benut. Dus, waarom geven niet meer bedrijven prioriteit aan de gebruikservaring om de rol van zakelijke technologie bij het versterken van mensen te verbeteren?
Efficiëntie
Op papier lijkt het misschien alsof mensen aan de basis van technologie-investeringen liggen, maar efficiëntie is vaak nog steeds de belangrijkste drijfveer. Hoewel het verhogen van de productiviteit van werknemers de voornaamste reden is om te investeren in digitale platformen, blijkt uit recent onderzoek van de Economist Intelligence Unit dat meer dan de helft van de bedrijven (53 procent) nieuwe it-investeringen slechts ziet als een nieuwe naam voor dezelfde strategie.
Software moet een culturele investering zijn, die de bedrijfsbehoeften sneller en flexibeler automatiseert, om zo een menselijke ervaring mogelijk te maken. Om ervoor te zorgen dat erp-systemen het leven van medewerkers beter maakt, moeten c-suite beslissers zich richten op menselijke impact. Ceo’s moeten zich niet alleen afvragen hoe zaken sneller kunnen en waar kosten bespaard kunnen worden, maar moeten ook altijd hun personeel in gedachte houden. Ze kunnen zich bijvoorbeeld afvragen of bepaalde technologie helpt om het team te verbeteren of hen slechts in de weg staat. Of: kunnen we software gebruiken om het geluk van medewerkers te verbeteren en nieuwe kansen te creëren? Alleen op die manier kunnen medewerkers hun talenten optimaal benutten en ontwikkelen.
Verander de mentaliteit
Het toepassen van digitale technologie op legacy-processen, doelstellingen of waarden is zinloos; het zal namelijk geen significante verandering opleveren. Bedrijven zijn op de goede weg door te erkennen dat werkprestaties kunnen verbeteren door in een goede digitale infrastructuur te investeren. Tot op heden is deze investering echter gericht op het verkeerde doel: operationele efficiëntie. Door puur te focussen op efficiëntie benutten bedrijven niet het volledige potentieel van hun erp-software.
De kern is simpel: als mensen tevreden zijn, zich gewaardeerd voelen en voldoende ondersteuning krijgen, halen ze betere resultaten. Door erp-software op de juiste manier in te richten, kan de software medewerkers helpen hun communicatie, processen en workflows te verbeteren. Op die manier kan de software zelfs ondersteunen bij het bieden van passende opleidings- en ontwikkelmogelijkheden. Een people centered erp geeft je team dus de juiste tools in handen om optimaal te presteren. Daarmee til je niet alleen je bedrijfsresultaten naar een hoger niveau, maar ook de sfeer op de werkvloer.
Tom Dehouck, regional president continental Europe bij Unit4
Hallo Tom,
Ik heb je blog gelezen en ben daarom in verwarring, efficiëntie als organisatorisch of persoonlijk doel kent nogal een verschil in focus. En je vraag over prioriteiten hierin doet me denken aan de gesprekken die ik met mijn manager had over het functioneren van mij in de organisatie. En om je een idee te geven over de sfeer, ik deed een 180 graden feedback want de kern van tevredenheid bij mij ging om het uiten van mijn frustraties. Dat ondernemerschap in veel organisaties niet beloond wordt maar bestraft is veelal het gevolg van ERP software.
lang verhaal van de auteur maar de clou zit uiteindelijk in de erp software. Die zou beter ingericht moeten worden.
erp-msp-psa industrie die zich bekommert of mensen zich gewaardeerd voelen 😉