Gemeente Helmond maakt zich klaar voor de komst van autonoom rijdende ov-bussen. Komend najaar gaan er drie shuttles zonder chauffeur de weg op voor testritten. De route is op hoofdlijnen bekend en de komende tijd zet de gemeente de laatste puntjes op de i. ‘Helmond is de stad van slimme mobiliteit’, vertelt de woordvoerder.
Eerder deze week werd bekend dat in Helmond en vier andere Europese gemeenten een pilot met autonome shuttles start. Functionaliteit, interoperabiliteit, veiligheid en interactie met bijvoorbeeld fietsers staan daarbij centraal. Drie consortia van voertuigfabrikanten mogen elk met één voertuig de openbare weg op, als integraal onderdeel van het bestaande openbaar vervoer.
Tijdens de pilot rijden de drie autonoom rijdende bussen tussen treinstation Helmond Brandevoort en de Automotive Campus, zonder bestuurder. Dat is een afstand van ongeveer drie kilometer. Over het exacte traject moet nog worden besloten, aldus de woordvoerder. Volgens haar zal op de route ‘een beperkt aantal fysieke aanpassingen’ nodig zijn. Deze worden in de komende periode uitgewerkt. De pilot begint na de zomer en duurt minstens vijftig dagen.
Slimme mobiliteit
Het is bepaald geen willekeur die de testritten naar Helmond brengt. De gemeente is partner in Fabulos, het samenwerkingsverband van enkele Europese gemeenten, ov-bedrijven en kennisinstellingen dat de inzet van autonoom rijdend openbaar vervoer aanjaagt. Daarnaast is Helmond behoorlijk actief met slimme mobiliteit, vertelt de woordvoerder.
‘Helmond is de stad van slimme mobiliteit’, zegt ze. ‘Vanuit de hele wereld komt men hier testen dankzij de living lab-faciliteiten op de Automotive Campus en de N279.’ Op deze campus bevinden zich onder meer zonneautofabrikant Lightyear, onderzoeksinstituut TNO, opleidingscentra Summa College en Innovam, it-dienstverlener Altran en het crashtestcentrum van Tass.
De gemeente werkt op dit gebied met veel bedrijven, onderwijsinstellingen en overheden samen. Dit gebeurt op lokaal, regionaal, landelijk en wereldwijd niveau. In 2019 vormde de Helmondse campus als testlocatie een belangrijk onderdeel van het Europese congres voor intelligente transportsystemen (ITS), dat verderop in het Eindhovense Evoluon plaatsvond.
Permanente inzet
Helmond overweegt op termijn zelfrijdende shuttles permanent in te zetten. ‘Zeker als last-mile-stad biedt slimme mobiliteit kansen’, vertelt de woordvoerder. Ze legt uit dat mensen met behulp van technologie slimmer en anders gaan reizen, bijvoorbeeld met deelvoertuigen en gecombineerd met openbaar vervoer. ‘Hoe houden we Helmond bereikbaar, leefbaar en een aantrekkelijke stad om te wonen en te werken? Dat vraagt om aanpassing van onze infrastructuur en inzetten op duurzame en innovatieve mobiliteit.’
In Capelle aan den IJssel rijden sinds 1999 minibussen zonder chauffeur over een traject dat is afgesloten voor overig verkeer. Bovendien rijdt sinds mei 2019 zo’n vergelijkbare shuttle op een afgesloten tracé bij het Hagaziekenhuis in Den Haag, hoewel deze nog geen echte dienstregeling volgt. Bij de aanstaande pilot in Helmond gaat het om voertuigen die zich in het reguliere verkeer mengen.