De enterprise software-industrie verandert continu. Nieuwe ontwikkelmethoden, een veranderende kijk op de werking van platforms en doorlopende verbeteringen aan bestaande tools en functionaliteiten zorgen ervoor dat we altijd zoeken naar manieren om recente innovaties krachtiger en functioneler te maken.
Goede softwareleveranciers zijn transparant over hun roadmap voor de nabije toekomst. Hierdoor kunnen klanten hun upgrades plannen en vervolgens hun eigen roadmap beter voorspellen. Het is daarom interessant om te onderzoeken waar softwareontwikkeling de grootste stappen gaat maken. Wat kunnen we dit jaar verwachten?
Nieuwe toolbox
Een belangrijke ontwikkeling in de afgelopen jaren is het ‘bevrijden’ van het interne deel van software-engineering door low-code/no-code tools. Dankzij deze technologieën wordt de essentie van coding toegankelijk gemaakt in een bovenlaag. Gebruikers kunnen via drag-and-drop of commando’s in ‘gewone-mensen’-taal zelf functionaliteiten ontwikkelen. Hierdoor wordt het ook voor minder technisch ondergelegde gebruikers mogelijk om softwarefunctionaliteiten samen te voegen en een bedrijfsapplicatie te ontwikkelen, zonder dat ze een software-engineer hoeven te worden.
De opkomst van low-code/no-code is om verschillende redenen belangrijk. Ten eerste zijn er niet genoeg ontwikkelaars om te voldoen aan de eisen van enterprise software, waardoor de mogelijkheid om iedereen apps te laten creëren van fundamenteel belang is. Bovendien krijgen software-engineers zo meer tijd om te werken aan nieuwe innovaties op het gebied van bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie en (op langere termijn) quantumcomputing.
Low-code/no-code zal de lat voor het ontwikkelen van applicaties verlagen. De uitdaging is nu om ervoor te zorgen dat gebruikers deze tools daadwerkelijk gaan gebruiken. Want pas als ze ermee werken, zullen ze zich realiseren wat ze ermee kunnen bereiken.
Nieuwe waarde van waarde
Op het gebied van metrics verandert er veel. Bij devops lag de focus de afgelopen jaren op het versnellen van de doorlooptijden in ontwikkeling en implementatie. Forrester verwacht echter dat de toegevoegde waarde een belangrijkere metric voor devops wordt dan snelheid.
Waarde wordt tegenwoordig niet enkel meer uitgedrukt in geld of handelswaarde, maar in hoe snel een bedrijf kan veranderen en zich kan aanpassen. En ook hoeveel waarde er aan klanten geleverd kan worden. Sommige criteria van waarde zijn kwantitatief en kunnen dus worden gemeten, maar de kwalitatieve criteria zijn gebaseerd op gevoel en sentiment en daarmee lastiger te meten.
Ai maakt menselijker
Het klinkt paradoxaal, maar de opkomst van kunstmatige intelligentie (ai) zorgt ervoor dat we menselijker worden. Omdat ai-gebaseerde toepassingen veel taken efficiënter maken, is het mogelijk om repetitieve taken los te laten. Dit zal leiden tot een positieve ontwikkeling in het aantal functies waarin het menselijke aspect van belang is. Analytici verwachten bijvoorbeeld dat masseurs de laatsten zullen zijn die hun werk zien veranderen door ai-robots. Maar ook naar werkzaamheden die bijvoorbeeld empathie, intuïtie en willekeurige gedachten vereisen, zal de vraag groeien.
Dit betekent dat we binnen werkzaamheden een meer individuele aanpak kunnen adopteren. Werk wordt ervaringsgerichter en minder een verzameling van taken die moeten worden afgevinkt. Hierdoor kan een taak beter worden uitgevoerd.
20:20 software in 2020
Een goede slogan voor de marketeers: 2020 wordt het jaar van 20:20 software. De term ‘20:20 software’ beschrijft softwareapplicaties en -diensten die weten welke databronnen ze nodig hebben om de juiste informatie op de juiste plek te krijgen, zodat belangrijke zakelijke beslissingen kunnen worden genomen.
De opkomst van 20:20 software biedt de kans om een veel nauwkeuriger beeld te krijgen van welke bronnen nodig zijn voor ons dagelijkse werkzaamheden. Daardoor kunnen we ons richten op de zaken die daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijf. Er is sprake van een natuurlijke hiërarchie doordat individuele taken veranderen in connected intelligence voor teams, afdelingen en hele bedrijven (in die volgorde). Top-down management wordt zo vervangen door een user-first bottom-up groeicyclus waarin creativiteit centraal staat.
Wordt er in 2020 nog steeds gepraat over digitale transformatie? Zeker. Maar bovenal wordt dit het jaar waarin er echt meters gemaakt gaan worden. Nu zoveel bedrijven de stap hebben gemaakt naar cloudplatformen en -diensten, kan er lering worden getrokken uit best en shared practices zodat werk voor iedereen beter wordt.
Chris Pope, vice president innovation bij Servicenow