Ict-dienstverlener CGI wil scholieren van middelbare school enthousiasmeren voor de ict-sector. Het organiseert daarom de Young Talent Days op de Nederlandse vestigingen. Tijdens deze dagen volgen leerlingen tussen de twaalf en zestien jaar workshops op het gebied van datavisualisatie, gamification, robotics, cybersecurity en user experience design. Op 7 februari staan de deuren van het hoofdkantoor van CGI in Rotterdam voor zo'n honderd kinderen open.
Veel scholieren zijn zich niet bewust wat ze later met ict kunnen gaan doen en welke beroepen er zijn in de digitale sector. En op veel scholen kunnen kinderen nog niet kiezen voor het vak programmeren of digitalisering. CGI wil leerlingen daar bewust en enthousiast voor maken en organiseert daarom dit schooljaar voor het eerst de Young Talent Days op al Nederlandse locaties.
Dirk de Groot, business unit leader CGI Nederland: ‘We willen ze laten zien dat digitalisering interessant en uitdagend is en niet alleen voor jongens en techneuten, maar zeker ook voor meiden.’
De aftrap vond op 19 december plaats in Maastricht. Hier waren zo’n 120 scholieren aanwezig. Op 7 februari volgt de tweede editie op het hoofdkantoor in Rotterdam, waar zo’n honderd leerlingen kennis maken met het ict-vakgebied. Later dit schooljaar volgen nog dagen op de kantoren in Arnhem, Eindhoven, Groningen, Amsterdam en Amstelveen.
Dit is voor de dienstverlener de eerste editie van de open dagen in Nederland. In het verleden heeft CGI ook dagen georganiseerd om meiden te enthousiasmeren voor ict, onder meer via de Girlsday in samenwerking met VHTO en de Daughters Day.
Brandbrief
Directeuren van 35 Nederlandse ict-bedrijven hebben eind vorig jaar het kabinet opgeroepen vaart te maken met het toevoegen van digitale vaardigheden aan de lesstof van het basis- en middelbare onderwijs. Zij roepen middels een brandbrief via NLdigital de Tweede Kamer en het kabinet op om op korte termijn digitale geletterdheid toe te voegen aan het nieuwe onderwijscurriculum.
De ondertekenaars van de brandbrief noemen het gebrek aan digitale vaardigheden een maatschappelijk probleem, dat zo snel mogelijk opgelost moet worden. Ze wijzen erop dat er in Nederland ‘veel te weinig digitale vaardigheden’ zijn, terwijl we aan de vooravond staan van het digitaliseren van de BV Nederland.
CGI is één van de ondertekenaars van deze brandbrief.
Lachende meisjes achter laptop met CGI-flesje water ernaast, goed bezig.
Maar de LBGT-community dan, moeten die gewoon doorvoetballen, in mode gaan of iets presenteren ?
ICT is voor iedereen, dus wat een onzin-opmerking!
@Dino
Sorry hoor, maar omdat je achter een laptop zit (van welk bedrijf dan ook) en een meisje bent behoor je per definitie niet meer tot een LBGT (en al de andere) groepering? Of is het dat flesje water dat het verschil heeft gemaakt?
Dit is nu het soort van gemiep waardoor groepen zich gediscrimineerd verklaren: per definitie iets zoeken waardoor zou blijken dat ze worden uitgesloten.
Ik ben er van overtuigd dat CGI als bedrijf ook jeugd die in een van de lgbtqia+ groepen valt (of meerdere) zal proberen te contracteren zodra blijkt dat de persoon in kwestie voldoende potentieel heeft voor CGI.
gehandicapten en reageertrollen worden nadrukelijk uitgenodigd te solliciteren.