Online kleding bestellen, lekker makkelijk vanuit je eigen stoel. Vandaag besteld, is (over)morgen in huis. Niet goed, geld terug. En gratis retourneren. Dat winkelgemak krijgt nu een keerzijde. Als het aan normalisatie-instituut NEN ligt, gebruikt iedere online shopper een digitale paspop, gebaseerd op ISO-standaarden.
Het aantal online-kledingshoppers neemt toe. Bovendien maken ze er een gewoonte van om voor verschillende maten te kiezen – dan past er altijd wel eentje. De kledingstukken die niet passen gaan retour. Dat is wel gratis, maar niet duurzaam. Werkt dat het aantal (milieuonvriendelijke) transportbewegingen stevig in de hand, in enkele gevallen gaat de teruggestuurde kleding zelfs de shredder in.
Dat kan dus niet langer, vindt de internationale ISO-commissie ‘Digital Fittings’ (ISO/TC 133). In samenwerking met de sector werkt zij aan twee nieuwe ISO-normen voor digitaal passen. Sterker, het startschot is gegeven voor ‘Technical Specifications (TS) voor Digital fitting — Service procedure — Part 1: Ready-to-wear clothing online and off-line en Part 2: Customized clothing online and off-line’. Dat klinkt ingewikkeld, maar wil zoveel zeggen dat dit de procedures zijn voor digitaal passen voor confectie- en maatkleding. Hoe? Met de inzet van een virtueel lichaam.
Hoe?! Hieke Reijnhoudt, zegsvrouw van het centrum van normalisatie NEN, legt uit dat het normvoorstel niet zozeer over het ontwerp of het ontwikkelen van een virtueel lichaam (fashion avatar) gaat, maar om de voorwaarden voor en eisen waaraan een digitaal pas-systeem met virtueel model moet voldoen om gebruikt te worden in de retail (online en offline). ‘De norm geeft een beschrijving van de ‘route’, vanaf het eerste bezoek tot het aankoopbesluit, met een beschrijving van de stappen en definities van begrippen’, vertelt Reijnhoudt. Ze vervolgt dat het opgestelde document is bedoeld voor ‘serviceproviders, inclusief on- en offline-retailers, brand managers, modedesigners en 3d-shopping-platformontwikkelaars’.
Afspraken
Gevraagd naar de fase waarin het project zich bevindt, wijst ze erop dat het normvoorstel nu door genoemde ISO-commissie is geaccepteerd als ‘nieuw work item’. ‘Er ligt nu een eerste draft, die als basis wordt gebruikt bij de verdere ontwikkeling’, aldus Reijnhoudt.
Het is een ontwikkeling die niet alleen tegemoet aan de stijging in online-winkelen, maar ook inspeelt op de groeiende vraag naar unieke, op maat gemaakte kleding. Maar de grote winnaar moet het milieu worden.
Het nieuws over de komst van een ‘online-paspop’ komt dus van NEN (afkorting van de afkorting van Nederlandse Norm), dat bedrijven en andere partijen helpt onderling afspraken te maken. En dat al honderd jaar. Nee, niet in de betekenis van heel lang, maar letterlijk, want opgericht in 1916. NEN vertegenwoordigt ook Nederlandse bedrijven en partijen om met centra in andere landen afspraken te maken op Europees en zelfs internationaal niveau.
Meepraten
Wilt u als belanghebbende partij meepraten over de ontwikkeling van normen met betrekking tot textiel en kleding? Stuur voor deelname aan of meer informatie over deze commissie een mail naar afc@nen.nl.
Een overzicht van de ISO-commissie voor digital fitting en de normen in ontwikkeling en de reeds gepubliceerde normen, is hier te vinden.