Het event Micro Focus Universe heeft een lange historie (ook onder de vlag van HP). De Europese editie vond al plaats in Duitsland, Oostenrijk, Spanje en Portugal maar nog nooit in Nederland. “Eindelijk hebben we onze zin gekregen”, aldus Managing Director Stef van Rookhuijzen van Micro Focus Nederland. Universe 2020 vindt plaats in Den Haag van 17 t/m 19 maart. Er worden 3.000 klanten, partners en prospects verwacht. Van Rookhuijzen: “Kort samengevat? Bridging the new.”
Hergebruiken is het nieuwe weggooien. Het klinkt wat cryptisch. Dat neemt niet weg dat hergebruik een van de belangrijke fundamenten is onder de strategie waarmee Micro Focus klanten voor zich probeert te winnen. Managing Director Stef van Rookhuijzen licht toe: “Sommige van onze klanten hebben mainframes met code die 60 jaar geleden is geschreven. Daar zit enorm veel kapitaal en kennis in. We helpen hen hun mainframes te moderniseren en naar de cloud te brengen. Inderdaad, niet overboord gooien maar hergebruiken. Die strategie is ook aantrekkelijk voor nieuwe klanten. Hun bestaande software is ons vertrekpunt.”
Het hoofdthema van Universe 2020, van 17 t/m 19 maart in Den Haag, is digitale transformatie. Daaronder vallen de vijf subthema’s: Application Modernization, Security, Risk & Governance, Enterprise DevOps, Hybrid IT Management en Collaboration Solutions. Het is een hele mond vol maar het komt neer op voldoen aan de wet, geld verdienen, privacy op orde hebben, nieuwe inzichten halen uit datastromen en snel nieuwe applicaties kunnen ontwikkelen. Ofwel: een brug slaan naar innovatie
Aanhaken op digitale transformatie en de historie van het bedrijf daarin meenemen is de grote uitdaging voor veel klanten. Van Rookhuijzen: “Dat proces laten wij evolutionair verlopen, niet revolutionair. Hoe? Tijdens het event gaan we dat op tal van manieren belichten. Mijn advies? Schrijf je in! Het maakt niet uit welke achtergrond je hebt in de ict: leadership, R&D, productontwikkeling of commercieel. Het event biedt voor elk wat wils.”
Run je robot!
Wat de toekomst brengt is nooit helemaal te voorspellen. Wat bedrijven vandaag kunnen doen om zich op die onzekerheid voor te bereiden, is wel duidelijk. Met analytics, artificial intelligence en robotisering houden ze controle op wat te controleren valt. In dat kader is RPA (Robotic Process Automation één van de belangrijke nieuwe introducties van Micro Focus. Aan RPA zijn meerdere presentaties gewijd tijdens Universe 2020.
Van Rookhuijzen over RPA: “Neem webshops of bedrijven in de zakelijke dienstverlening. Zij doen nog heel veel repetitieve taken met de hand terwijl dat beter aan de robot overgelaten kan worden. RPA bespaart tijd en kosten, neemt overbodige copy/paste-handelingen over en maakt mensen vrij voor meer creatieve taken. RPA is bijvoorbeeld te gebruiken voor het onboarden van een nieuwe medewerker en aansluiten van de nieuwe computer: bestellen, aanleveren, instellen en personaliseren.”
Een filmpje van twee minuten laat zien wat RPA concreet kan doen voor onboarding. De robot geeft toegang tot de juiste data (daar hoeft dus geen HR-medewerker kostbare tijd in te steken). De setup is klaar binnen één minuut en de robot kent alle details van de nieuwe medewerker. De HR-medewerker heeft niet één letter geschreven maar heeft wel de controle over een centraal dashboard, waarin alle acties realtime kunnen worden bijgehouden. Het is, zeg maar, het verschil tussen ‘ren je rot’ en ‘run je robot’.
Invloed op roadmap
Tijdens Micro Focus Experience in 2019 werden klantpresentaties verzorgd door sprekers van onder andere Rabobank en Philips Research. De namen voor Universe 2020 beginnen ook langzaam binnen te komen. Sommige zijn al bekend. Zo zal Orange Crest een sessie geven over performance testing, Randstad over identity & acces management en Rabobank over operations orchestration. Andere namen volgen snel. Zie ook de eventwebsite.
Naast drie dagen boordevol interessante sessies, workshops en labs zijn er tijdens Universe 2020 subevents speciaal voor genodigden. Denk hierbij aan een CIO-forum, roundtables voor FSI & manufacturing en bijeenkomsten van de Customer Advisory Boards (CAB). Van Rookhuijzen nodigt belangstellenden uit: “We werken graag samen met onze klanten en luisteren graag naar hun adviezen en suggesties. Tijdens onze CAB’s gaan we met hen het gesprek aan over de toekomst en onze roadmaps. Het event is open voor belangstellenden uit heel Europa, het Midden-Oosten en Afrika. O ja, Den Haag is heel goed bereikbaar via Schiphol en Rotterdam Airport. Wij zijn er klaar voor! We hopen op veel dynamiek en uitwisseling.”
Bijwonen?
Universe 2020 bijwonen? Meld u aan via https://universe.microfocus.com/website/819/