In gemeente Helmond rijdt vanaf dit najaar geautomatiseerd openbaar vervoer op de openbare weg. Het betreft een pilot die deel uitmaakt van een Europese proefprogramma. Helmond is een van de vijf Europese steden waar zo’n pilot met autonome shuttles start. Dat melden de samenwerkende aanbestedingspartners.
De bedoeling van de testritten is om de functionaliteit, interoperabiliteit en veiligheid van drie verschillende zelfstandig rijdende bussen te beoordelen. In Helmond besteden de partners extra aandacht aan het grote aantal fietsers, terwijl ze op andere locaties vooral kijken naar hellingrijden, gedrag onder hoge temperaturen en interactie met bestaand busverkeer.
De voertuigen moeten zonder bestuurder rijden en obstakels zoals geparkeerde auto’s zelfstandig inhalen. Er mag alleen een veiligheidsmedewerker aan boord zijn als dit lokaal is verplicht. Bovendien moeten ze op afstand te bedienen zijn door de controlekamer, aldus de samenwerkingspartners.
Ov-bedrijf Hermes
Onder de naam Fabulos werken 22 organisaties sinds 2019 samen aan de ontwikkeling van autonoom rijdend openbaar vervoer voor de laatste kilometers tot de bestemming. Het samenwerkingsverband bestaat uit gemeenten en ‘voorkeur-ov-bedrijven’ in Europa. Gemeente Helmond en het Brabantse ov-bedrijf Hermes zijn de enige Nederlandse partijen.
Fabulos heeft nu drie consortia uitgekozen voor het in realistische omstandigheden testen en vergelijken van prototype shuttles. Zij ontvangen in deze fase tot 740.000 euro voor validatie van de prototypes, voorbereiding van de pilots en implementatie van operationele systemen. De drie consortia zijn afkomstig uit Finland/Spanje, Estland en Noorwegen/Canada. De eerste twee gebruiken voor de pilot hun zelf ontwikkelde voertuigen, het laatste consortium werkt met shuttles die door andere Europese partijen zijn ontwikkeld.
Zes maanden
De pilots duren telkens zes maanden, waarbij elk van de consortia met één voertuig deelneemt. De proefritten gaan in april van start in Gjesdal (Noorwegen), Helsinki (Finland) en Tallinn (Estland). In het najaar gaan de shuttles rijden in Lamia (Griekenland) en dus in Helmond. Het is de bedoeling dat het samenwerkingsverband van gemeenten en ov-bedrijven na afloop van de pilots een openbaar aanbestedingstraject begint.
Zelfrijdende shuttles zijn geen novum. In Capelle aan den IJssel rijden sinds 1999 tussen metrohalte Kralingse Zoom en bedrijventerrein Rivium minibussen zonder chauffeur of begeleider over een traject dat is afgesloten voor overig verkeer. Dat is het grote verschil met de pilots die Fabulos nu organiseert: die shuttles mengen zich in het reguliere verkeer. Het is de bedoeling dat de Rivium Parkshuttle van het bedrijf 2Getthere op termijn ook de openbare weg opgaat.