Telecombedrijf KPN boekte over 2019 ruim 2,3 miljard euro winst bij een gecorrigeerde omzet van bijna 5,5 miljard euro. De winst steeg 1,2 procent ten opzichte van 2018, de omzet daalde 2,7 procent.
In 2019 deed KPN een aantal dochterbedrijven van de hand, zoals NLDC, International Network Services en Argeweb. De eenmalige baten uit deze verkopen zijn niet meegenomen in de gecorrigeerde omzetcijfers. Gaan ze wel mee, dan komt de omzet uit op ruim 5,7 miljard euro, een groei van 1,1 procent.
Omzet
Niet elk bedrijfsonderdeel presteerde even goed, blijkt uit de jaarcijfers die het concern vanochtend deelde. Het onderdeel Business, dat zakelijke diensten op het gebied van telecom, internet, it-infrastructuur, cloud, werkplekbeheer en datacenters biedt, zag de omzet over 2019 4,4 procent afnemen tot ruim twee miljard euro.
Bij het grootste onderdeel, dat de consumentenmarkt bedient, daalde de omzet 2,3 procent tot ruim 2,9 miljard. Deze daling verklaart KPN door toegenomen concurrentie, beëindiging van de merknamen Telfort en Simyo en de overstap van breedbandconsumenten naar de kleinzakelijke propositie. De omzet van bedrijfsonderdeel Wholesale, dat diensten aanbiedt aan telecompartijen, bleef in 2019 bijna gelijk en bedraagt 628 miljoen euro.
De brutowinst (ebitda) over 2019 steeg 1,2 procent naar ruim 2,3 miljard euro. De winst werd beïnvloed door de tussentijdse verkoop van bedrijfsonderdelen, waardoor de operationele kosten gedurende het jaar bijna zeven procent slonken. Ook realiseerde het bedrijf een forse kostenreductie op het vlak van it en technische innovatie. Door it-rationalisatie, netwerkvereenvoudiging en heronderhandelingen met leveranciers daalden deze zogeheten it/ti-kosten veertien procent.
Vereenvoudiging en focus
KPN is de laatste jaren bezig zijn bedrijfsstructuur te vereenvoudigen en zich te focussen op een geïntegreerd (converged), versimpeld en toekomstbestendig portfolio van gestandaardiseerde, modulaire diensten en producten. Het afstoten van dochterbedrijven, zoals eerdergenoemde NLCD, International Network Services en Argeweb, is daarvan een belangrijk gegeven. Aan het eind van 2019 kondigde KPN bovendien aan zijn dochterondernemingen KPN ICT Consulting en Call2 te verkopen aan Cegeka. Het bedrijf verwacht deze overname nog in het eerste kwartaal van 2020 af te ronden.
De vereenvoudiging van de bedrijfsstructuur uit zich ook in de integratie van dochterbedrijven. Zo werd securitydochter Dearbytes geïntegreerd in KPN Security en kwamen ict-dienstverleningsdochters RoutIT, Divider, Startready en Inspark terecht elders in de KPN-organisatie. Daarnaast schrapt de onderneming merknamen als Telfort, Simyo en Xs4all. De komende drie jaar wil KPN zijn productportfolio voor zakelijke klanten halveren.
2019 stond voor KPN niet alleen in het teken van integratie en afstoting van bedrijfsonderdelen, merknamen en producten. Ook was dit het jaar waarin ceo Maximo Ibarra vertrok naar Sky Italia. Eerst werd de Belgische Dominique Leroy als opvolger voorgesteld, maar uiteindelijk werd het toch Joost Farwerck.