2020 is nog pril, maar een ding staat nu al vast: ook dit jaar zullen digitalisering en transformatie onverminderd verdergaan. Wat zijn de laatste trends, hoe pakt u de digitale transformatie van uw bedrijf het best aan, en welke andere zaken mag u als financieel directeur niet uit het oog verliezen?
Kijken we terug naar het afgelopen jaar, dan zien we vooral bevestiging van het feit dat alles wat naar nieuwe technologieën ruikt aan belang blijft winnen: mobile, social, cloud, kunstmatige intelligentie (ai) en machine learning (ml). Die aanhoudende technologische ontwikkeling en innovatie brengt een oneindig aantal nieuwe toepassingen en gebruiksmogelijkheden met zich mee. Daarbij valt op dat de eindgebruikers of consumenten steeds veeleisender worden, en net als in hun privéleven een gepersonaliseerde benadering wensen die dankzij big data op hun noden is afgestemd, met professionele tools die even eenvoudig en intuïtief bruikbaar zijn als de smartphone die ze in hun dagelijks leven gebruiken.
Verder is het duidelijk dat de shift naar saas en abonnementsmodellen à la Netflix en Spotify zich nu ook in b2b doorzet, met een ‘on demand’-aanbod dat afgestemd is op het ritme van de klant. Bedrijven moeten, tot slot, steeds meer agile kunnen reageren, in een wereld waar de cyclussen en trends elkaar steeds sneller opvolgen.
Digitale transformatie
Ondernemingen kunnen dus niet anders dan hun toevlucht nemen tot technologie om de veranderende verwachtingen van de markt en consumenten te blijven beantwoorden. Maar hoe doe je dat? Hoe begin je aan zoiets als de digitale transformatie die op je hele business ingrijpt?
Een eerste stap draait rond het bepalen van hoe die nieuwe technologieën het aanbod – de value proposition – van het bedrijf kunnen versterken en welke meerwaarde ze de klanten kan bieden. Technologie op zich mag immers nooit een doel zijn, maar biedt hulpmiddelen en instrumenten die u toelaten uw zaak beter te doen draaien – denk bijvoorbeeld aan de voordelen in flexibiliteit en toegang die cloud biedt, of de mogelijkheden die ai en machine learning bieden om de noden en wensen van klanten te voorspellen.
Een volgende etappe bestaat erin de interne processen te herbekijken, om zo tot ‘operational excellence’ te komen. Concreet gaat het erom ‘goede’ processen en best practices te bepalen, die toelaten om de onderneming te besturen en te focussen op het creëren van waarde voor klanten. Net zoals in het voetbal, waar de beste scheidsrechters diegene zijn die zich zo min mogelijk laten opmerken, zijn goede processen de processen die je niet ziet, omdat ze zo goed geïntegreerd zijn in de dagelijkse werking. Ze maken het mogelijk de juiste beslissingen te maken en proactief te zijn op basis van reële feiten. Opnieuw bieden ai en machine learning hier verschillende mogelijkheden voor significante efficiëntiewinsten: automatisering van repetitieve administratieve taken en processen; optimaliseren van leveringsrondes; anticiperen van pannes; terugdringen van productie-uitval. Mobiele en responsieve technologie zorgen daarnaast voor vloeiendere processen en oplossingen die altijd en overal toegankelijk zijn.
Die focus op technologie zorgt er paradoxaal genoeg voor dat we de mens terug in het hart van de onderneming en zijn processen kunnen plaatsen, door bepaalde taken en processen te automatiseren en medewerkers zo meer tijd te geven om te doen waar ze echt goed in zijn. Belangrijk daarvoor is natuurlijk dat ze die technologie omarmen, en niet als een bedreiging zien. Het nut en gebruiksgemak spelen daarin een belangrijke rol. Ook maakt technologie het mogelijk om meer bruggen te slaan en de betrokkenheid binnen het bedrijf te verhogen. Zo laten samenwerkingstools, een deelplatform of chatfunctie toe de krachten te bundelen over de grenzen van verschillende afdelingen heen, en het maximum te halen uit de diverse talenten en competenties van elke collega of dienst. Zij zullen zich op slag meer gewaardeerd voelen, doordat ze het belang van hun rol en functie binnen het geheel – de zin van hun werk – sterker bevestigd zien. Zingeving door technologie: wie had dat ooit verwacht?
Een laatste, allesomvattende stap bestaat erin het juiste businessmodel te kiezen. Dat rust hoofdzakelijk op de juiste pricing, en een aantal gemeenschappelijke pijlers: klanten fideliseren, inspelen op de fluctuerende noden van de klanten, het gemiddelde winkelmandje vergroten, en de afzetmarkt uitbreiden, bijvoorbeeld via nieuwe verkoopkanalen.
Uitdagingen voor cfo’s
Te midden van die transformatie, komt er voor de cfo vooral op aan het hoofd koel te houden en de juiste beslissingen te blijven nemen. Daarvoor is het belangrijk de juiste analyses te maken, vanuit een goede voeling met de operationele kant van de business. Kpi’s, key drivers en groeimotoren dienen nauwkeurig in kaart gebracht te worden en moeten eenvoudig te monitoren zijn, en idealiter met iedereen in het bedrijf gedeeld worden, zodat iedereen het belang ervan inziet en ze zich kan toe-eigenen. Als cfo doet u er ook goed aan verschillende scenario’s op te stellen, die u snel en accuraat kunt simuleren, om zo te anticiperen en, op basis van de laatste gegevens, bij te sturen waar nodig. Doet u dat, dan bent u alvast goed gewapend om uw bedrijf veilig door zijn digitale transformatie te loodsen.
Alex Dossche, algemeen directeur Sage Belux