De populariteit van extensies als .online, .fun, en .shop zorgt voor een vermindering in aanvragen voor de .nl-extensie. De groei van het aantal .nl-domeinnamen neemt al af sinds 2013. Welke extensie vindt u een fijne toevoeging?
Het aantal registraties van .nl-domeinnamen steeg in 2013 nog met 5,3 procent, maar de groei zit duidelijk niet in de lift: afgelopen jaar registreerde SIDN slechts 1,3 procent groei in het aantal .nl-domeinnamen.
Uiteraard heeft dat in sommige gevallen te maken met de internationale blik van bedrijven, maar het heeft volgens onderzoek van Hostnet vooral te maken met het feit dat interessante namen met korte domeinnamen zoals .nl of .com al bezet zijn.
.shop groeide van 2018 naar 2019 met 3,9 procent en de .online-extensie deed het goed met 34,3 procent groei, maar .fun groeide het meest met 212,8 procent, waar overigens niet bij vermeld wordt of dit komt omdat het domein slechts enkele bezitters had in 2018.
Maar welke extensie vindt u een fijne toevoeging?
Die nieuwe extensies zijn praktisch maar het is opletten met de prijs, tot een faktor 3 kunnen die verschillen zijn bij domain-leveranciers.
Er zijn helaas veel bedrijven die (nog) niet begrijpen dat een “vreemde” extensie niet atomatisch betekent dat het een spammer betreft. Zo liberaal is men in NL dan toch niet.
Gezien het feit dat bijv. Versio een jaar gratis een “.online” domain bij een nieuwe .nl-domain aanbiedt vertekent de groei een beetje, regulier is “.online” nog relatief duur.
Overigens mag je officieel als nederlander geen “.de” domain kopen omdat je niet in Duitsland woont, enkele leveranciers helpen dat toch mogelijk te maken en niet iedere rekent daarvoor geld.