In deze driedelige serie worden de belangrijkste ontwikkelingen voor 2020 uitgelicht binnen het technologielandschap. In de voorgaande delen werden het immer groter wordende belang van vertrouwen en hoe ai en ethiek volwassen gaan worden, uitgelegd. In dit derde en laatste deel komt het menselijke aspect binnen technologie aan bod.
Wat ik in mijn carrière belangrijk vond, was om bij de bedrijven waar ik werkte te zien dat we een stap voor waren met de nieuwste technologische ontwikkelingen. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Maar wat ik gedurende de jaren zag en nóg belangrijker ging vinden, was hoe we als mens binnen al deze technologische ontwikkelingen centraal moeten blijven staan. Want hoeveel technologie ons ook kan brengen, zonder de juiste mensen en meningen kan je als bedrijf niet de juiste richting op gaan.
Blijven leren is cruciaal
Uit ons onderzoek van vorig jaar blijkt ook dat 59 procent van de Nederlandse werknemers ondersteuning van jongere werknemers zoekt als het gaat om digitale vaardigheden in plaats van het zelf te leren en te begrijpen. Daarnaast is de helft van de Nederlandse werknemers op zoek naar werkgevers die hen helpen nieuwe vaardigheden te leren.
In 2020 zullen snel evoluerende technologieën fundamentele veranderingen in alle industrieën stimuleren en nieuwe vaardigheden van het personeel eisen. Bedrijven die deze veranderingen omarmen en investeren in de ontwikkeling van hun werknemers leggen de basis voor de volgende evolutie van de toekomst van werk. Door juist ook technologie te gebruiken om hierin verder te kunnen groeien is dan ook een belangrijke investering. Dat vereist geen kosteninvestering maar wel een tijdsinvestering.
Gelijkheid en diversiteit
Uit onderzoek van de Internationale Arbeidersorganisatie blijkt dat een evenwichtige man/vrouw-verhouding leidt tot betere prestaties. Het zorgt voor meer creativiteit, innovativiteit en openheid in de bedrijfscultuur. Deze factoren maken het makkelijker om nieuw talent aan te trekken. Een evenredige man/vrouw-verhouding binnen je bedrijf heeft dus talloze voordelen en we zijn ons hier steeds beter van bewust. Anno 2020 geloven we ook dat de verschillende meningen van werknemers steeds belangrijker worden. Dat resulteert in meer transparantie en betrokkenheid van werknemers bij zakelijke beslissingen.
Het is van cruciaal belang dat we onze leiders aanspreken om grote organisatorische veranderingen te beïnvloeden. Vorig jaar zijn we zelf bijvoorbeeld begonnen met het verzenden van diversiteitsgegevens naar ons executive team op maandelijkse basis met hun diversiteitsgetallen en voortgang. Denk hierbij aan hoeveel vrouwen en ondervertegenwoordigde minderheden heb je aangenomen en/of gepromoveerd? We hebben ontdekt dat dit ons leiderschap helpt om gelijkheid voorop te houden, de cultuur van hun teams beter te begrijpen en te identificeren waar hun teams kunnen verbeteren. Dit kunnen we niet doen zonder technologie. Dus gebruik dit grootgoed ook om jezelf als bedrijf verder te helpen.
Vooroordelen tegengaan
Hoewel bedrijven doorgaan met het vertegenwoordigen van vrouwen, zullen ze hun aandacht steeds meer richten op andere ondervertegenwoordigde groepen, zoals minderheden, mensen van kleur en mensen met een handicap. Dit jaar zal de technologische industrie zijn aandacht blijven richten op en investeren in de kruising van gelijkheid en technologie. Ai kan hier goed voor gebruikt worden met bijvoorbeeld het scannen van cv’s, mits het juist gebruikt wordt. Aangezien stakeholders bedrijven steeds meer verantwoordelijk houden voor de impact van technologie op de samenleving en de behoefte aan diverse, mondiale perspectieven op innovatie stijgt is dit gebruik ook van belang.
Technologie kan ons veel brengen maar kan ook mensen uitsluiten en achterstellen als het niet op een goede manier ingezet wordt. Als we dit in ons achterhoofd houden en technologie gebruiken waar het voor bedoeld is, kunnen we ervoor zorgen dat 2020 positiever, diverser en ontwikkelder wordt dan 2019.
Michiel van Vlimmeren, senior vice president en algemeen directeur Nederland bij Salesforce